
Urmează să susții proba la alegere a examenului de Bacalaureat la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie?
A mai rămas o lună până la simularea examenului de Bacalaureat 2025, așa că vă prezentăm un model de rezolvare pentru subiectele de la simularea județeana Giurgiu din 2025.
La finalul fiecărei secțiuni găsești rezolvarea cerințelor și punctajul pentru răspunsurile corecte conform baremului publicat.
O parte din răspunsuri sunt EXEMPLE de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns posibile.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, noțiunile cu care trebuie să completați spațiile libere din afirmația următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Pășunatul excesiv, ............ și ............ sunt exemple de activități umane care pot contribui la deteriorarea unui ecosistem natural.
RĂSPUNS: defrișările (2p), vânatul excesiv (2p)
B 6 puncte
Numiți o arteră și o venă care aparțin circulației mari a sângelui. Asociați fiecare vas de sânge numit cu denumirea compartimentului inimii cu care comunică.
RĂSPUNS:
Artera aortă - comunică cu ventriculul stâng
Vena cavă inferioară - comunică cu atriul drept
(1p pentru fiecare vas numit, 2p pentru asocierea cu compartimentul inimii)
C 10 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Tibia și tarsienele sunt oase ale scheletului:
a) capului
b) membrului inferior
c) membrului superior
d) trunchiului
2. O disfuncție a pancreasului endocrin poate determina apariția:
a) acromegaliei
b) diabetului insipid
c) diabetului zaharat
d) mixedemului
3. Spermatozoizii sunt:
a) organe pereche
b) gonade feminine
c) produși de testicule
d) rezultat al unei funcții endocrine
4. Cale urinară este:
a) nefronul
b) rinichiul
c) uretra
d) uterul
5. Receptorii analizatorului auditiv:
a) conțin mai multe tipuri de pigmenți
b) reprezintă sediul formării senzației auditive
c) sunt celule fotoreceptoare
d) sunt localizați în urechea internă
RĂSPUNS: 1.b, 2.c, 3.c, 4.c, 5.d (2p pentru fiecare răspuns corect)
D 10 puncte
Citiți, cu atenție, afirmațiile următoare. Dacă apreciați că afirmația este adevărată, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera A. Dacă apreciați că afirmația este falsă, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera F și modificați parțial afirmația pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negației.
1. Anexita și nefrita sunt afecțiuni ale sistemului reproducător.
2. Celulele cu conuri reprezintă segmentul central al analizatorului vizual.
3. Din punct de vedere funcțional, sistemul nervos vegetativ se clasifică în simpatic și parasimpatic.
RĂSPUNS:
1. F (2p)
2. F (2p)
3. A (2p)
Anexita și adenomul de prostată sunt afecțiuni ale sistemului reproducător. (2p)
Celulele cu conuri reprezintă segmentul periferic al analizatorului vizual. (2p)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
Materialul genetic al virusurilor, procariotelor și eucariotelor este reprezentat de acizii nucleici.
a) Precizați două deosebiri dintre materialul genetic al eucariotelor și materialul genetic al virusurilor.
b) Sinteza unei enzime implicate în digestia proteinelor la nivel gastric se realizează pe baza informației unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 782 nucleotide, dintre care 212 conțin timină. Stabiliți următoarele:
- numărul nucleotidelor cu guanină conținute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieți toate etapele necesare rezolvării acestei cerințe);
- numărul legăturilor duble și al legăturilor triple din fragmentul de ADN bicatenar;
- secvența de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, știind că, pe catena 3’-5’, secvența de nucleotide este următoarea: TTACCG.
c) Completați problema de la punctul b) cu o altă cerință pe care o formulați voi, folosind informații științifice specifice biologiei; rezolvați cerința pe care ați propus-o.
RĂSPUNS:
a) Materialul genetic la eucariote este reprezentat de ADN, iar la eucariote poate fi reprezentat atât de ADN, cât și de ARN. (2p)
La eucariote, materialul genetic se replică la nivelul nucleului celulei, iar la virusuri, materialul genetic se multiplică la nivelul celulei gazdă pe care o parazitează. (2p)
b) Date din problemă: 782 nucleotide, 212 nucleotide cu timină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin adenină (1p)
A = T
T = 212 => A = 212
2. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T = 212 + 212 = 424
3. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
A + T + C + G = 782
A + T = 424 => A + T = 782 - (C + G) = 782 - 424 = 358
4. Numărul de nucleotide care conțin guanină (1p)
C = G
C + G = 352 => G = 358 : 2 = 179 nucleotide conțin guanină
Numărul de legături duble din fragmentul de ADN bicatenar este 212 (2p), iar de legături triple este 179 (2p).
Secvența de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară este AATGGC. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu guanină.
c) Cerință: Stabiliți secvența de nucleotide din catena de ARN complementară, știind că, pe catena 3’-5’, secvența de nucleotide este următoarea: TTACCG. (2p)
Răspuns: Secvența de nucleotide din catena de ARN complementară este: AAUGGC. (2p)
B 12 puncte
Analiza sângelui unei persoane care are nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge evidențiază prezența pe suprafața hematiilor a unui singur tip de aglutinogen/antigen și anume aglutinogenul/antigenul B.
Stabiliți următoarele:
a) grupa de sânge a persoanei care are nevoie de transfuzie;
b) aglutinina/anticorpul din plasma sângelui acestei persoane;
c) un exemplu de grupă de sânge a unui potențial donator; motivați răspunsul dat.
d) Completați această problemă cu o altă cerință pe care o formulați voi, folosind informații științifice specifice biologiei; rezolvați cerința pe care ați propus-o.
RĂSPUNS:
a) Dacă se evidențiază prezența pe suprafața hematiilor a aglutinogenului/antigenului B, grupa de sânge a persoanei este B (III). (2p)
b) Aglutinina/anticorpul prezent în plasma persoanei este alfa. (2p)
c) Deoarece pacientul necesită o cantitate mică de sânge, acesta poate primi de la un donator cu grupa de sânge O (I) care este donator universal și nu conține aglutinogene pe suprafața hematiilor, astfel încât aglutinogenul din sângele donatorului nu se întâlnește cu aglutininele din plasma primitorului. (2p pentru grupa de sânge a donatorului, 2p pentru motivarea răspunsului)
d) Cerință: Numiți aglutinogenul/antigenul și anticorpul/aglutinina specifice grupei de sânge A (II). (2p)
Răspuns: Pentru grupa de sânge A (II) sunt specifice aglutinogenul/antigenul A și anticorpul/aglutinina beta. (2p)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Prin respirație, organismul obține energia necesară desfășurării diferitelor activități.
a) Precizați trei caracteristici ale inspirației.
b) Explicați în ce constă schimbul de gaze la nivel pulmonar.
c) Construiți patru enunțuri afirmative, câte două pentru fiecare conținut, utilizând limbajul științific adecvat. Folosiți, în acest scop, informații referitoare la următoarele conținuturi:
- Volume respiratorii.
- Noțiuni elementare de igienă și de patologie a respirației.
RĂSPUNS:
a) Inspirația se caracterizează prin:
- contracția mușchilor respiratori, diafragmă și intercostali externi
- crește volumul cutiei toracice
- scade presiunea intrapulmonară
(câte 1p pentru fiecare caracteristică, 3x1p=3p)
b) La nivel pulmonar, la nivelul membranei alveolo-capilare se desfășoară schimburile de gaze respiratorii între aerul atmosferic din alveolele pulmonare și sângele din capilarele pulmonare: oxigenul trece din alveole în sângele capilar, iar dioxidul de carbon trece din sângele capilar în alveole. (3p)
c) Volumul curent este volumul de aer introdus în plămâni în timpul unei inspirații de repaus și eliminat în timpul unei expirații de repaus. (2p)
Volumele care alcătuiesc capacitatea vitală sunt: volumul curent, volumul inspirator de rezervă și volumul expirator de rezervă. (2p)
Gripa este o afecțiune contagioasă a sistemului respirator cauzată de infecția cu virusul gripal. (2p)
Fumatul este o cauză a patologiilor respiratorii, precum emfizemul pulmonar. (2p)
2. 16 puncte
Funcțiile fundamentale ale organismului uman sunt: de nutriție, de relație, de reproducere.
a) Enumerați trei afecțiuni digestive.
b) Scrieți un argument în favoarea afirmației următoare: „Activitatea ovarelor și a testiculelor este influențată de activitatea hipofizei”.
c) Alcătuiți un minieseu intitulat „Sistemul muscular”, folosind informația științifică adecvată.
În acest scop, respectați următoarele etape:
- enumerarea a șase noțiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect și în corelație noțiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) Sunt afecțiuni digestive: stomatita, pancreatita, ciroza hepatică. (3x1p=3p)
b) La nivelul hipofizei sunt secretați hormonii gonadotropi, hormonul luteinizant (LH) și hormonul foliculostimulant (FSH) care controlează activitatea gonadelor, ovarele și testiculele. (3p)
c) Sistemul muscular
Noțiuni: mușchii mimicii, mușchii masticatori, mușchii trunchiului, mușchii abdomenului, mușchii brațului, mușchii coapsei (6x1p=6p)
Sistemul muscular este partea activă a sistemului locomotor și este alcătuit din totalitatea mușchilor scheletici.
După regiunile corpului, mușchii se împart în: mușchii capului, mușchii gâtului, mușchii trunchiului, mușchii membrelor superioare și inferioare.
Mușchii capului sunt reprezentați de mușchii mimicii și mușchii masticatori, iar la nivelul gâtului se găsesc mușchiul pielos al gâtului și sternocleidomastoidienii.
Mușchii trunchiului se clasifică în mușchii spatelui și ai cefei (trapezi, mari dorsali), mușchii toracelui (pectorali, intercostali) și mușchii abdomenului (drepți abdominali, oblici).
La nivelul membrelor superioare se găsesc mușchii umărului (deltoid), mușchii brațului (biceps și triceps brahial), mușchii antebrațului și mâinii, iar la nivelul membrelor inferioare sunt mușchii șoldului (fesieri), mușchii coapsei (croitor, cvadriceps), mușchii gambei și ai piciorului.
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - maxim 3-4 fraze - se acordă 2p
Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și alătură-te celor peste 20.000 de elevi care au folosit resursele QuestBac pentru pregătire la BIOLOGIE (clasele 11-12)!
Ai acces la diferite informații GRATUITE sau poți da UPGRADE la un abonament cu acces la toate funcțiile platformei:
✔ secțiunea Cursuri cu acces la toată materia conform programei pentru Bacalaureat
✔ peste 1000 de exerciții online organizate pe capitole (grilă, adevărat/fals, completează cuvântul)
✔ teste personalizate (din orice capitol și orice tip de exerciții)
✔ corectarea automată la finalul testului și secțiune pentru urmărirea progresului
✔ secțiunea FLASHCARDS
✔ modele rezolvare subiecte și alte resurse
Învață structurat pentru BAC cu resursele QuestBac!
QUESTBOOK - Materie cuprinde toate informațiile pe care trebuie să le înveți pentru examenul național de Bacalaureat la BIOLOGIE 11-12 conform programei 2025
QUESTBOOK - Exerciții conține peste 1200 de exerciții recapitulative după modelul de la SUBIECTUL I: A (completează cuvintele), C (teste grilă) și D (adevărat/fals)
La comanda oricărei cărți primești 30 ZILE abonament GRATUIT pe platforma www.questbac.ro
Cu resursele și organizarea potrivite, poți reuși orice îți propui! Spor la învățat!