Blog

Exemplu 1
Pacienta unui spital este supusă unei intervenții chirurgicale. Aceasta are nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge. La spital s-au prezentat mai mulți donatori, în vederea donării de sânge.
Știind că pacienta are grupa sanguină AB și Rh negativ, precizați următoarele:
a) aglutinogenele/antigenele caracteristice grupei sanguine AB;
b) două exemple de grupe sanguine pe care ar trebui să le aibă donatorii, în vederea donării de sânge necesar transfuziei; motivați răspunsul dat;
c) consecința în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh;
d) completați această problemă cu o altă cerință pe care o formulați voi; rezolvați cerința pe care ați propus-o.

 

a) Grupa sanguină AB are caracteristice antigenele A și B.

b) Pacienta cu grupa AB necesită o cantitate mică de sânge și se poate realiza conform schemei de compatibilitate.


Donatorii pot avea grupa de sânge A(II) sau AB(IV).

c) Transfuzia de sânge Rh pozitiv la o persoană Rh negativ, determină sinteza de anticorpi anti-D. Anticorpii anti-D reacționează cu antigenul D și determină hemoliză.

d) Cerință: Stabiliți tipul de Rh pe care îl poate avea sângele primit prin transfuzie de pacientă.
Răspuns: Pacienta poate primi sânge Rh negativ.

 

Exemplu 2
Trei pacienți ai unui spital au nevoie de transfuzii cu o cantitate mică de sânge. Doi dintre ei au grupa de sânge A, iar cel de-al treilea are grupa de sânge O. La spital s-au prezentat posibili donatori ale căror grupe de sânge sunt: A, B, O.
Precizați următoarele:
a) grupa sanguină a donatorului comun pentru cei trei pacienți; motivați răspunsul dat;
b) antigenul/aglutinogenul de pe hematiile persoanelor cu grupa sanguină A, respectiv B;
c) consecința transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului ABO.
d) completați această problemă cu o altă cerință pe care o formulați voi, folosind informații științifice specifice biologiei; rezolvați cerința pe care ați propus-o.

 

a) Pacienții au nevoie de cantitate mică de sânge, astfel transfuzia se poate realiza conform schemei de compatibilitate.

Toți pacienții pot primi sânge de la donatorul cu grupa sanguină O(I) care este donator universal.

b) Persoanele cu grupa sanguină A prezintă pe suprafața hematiilor antigenul A, iar cei cu grupa sanguină B prezintă antigenul B.

c) Prin transfuzii cu sânge incompatibil din punct de vedere al sistemului ABO are loc întâlnirea aglutinogenului cu aglutinina omoloagă (A cu alfa, B cu beta). Apare o reacție de incompatibilitate antigen-anticorp ale cărei consecințe sunt hemoliza și aglutinarea hematiilor.

d) Cerință: Stabiliți aglutininele/anticorpii prezenți în plasma persoanelor cu grupa O(I).
Răspuns: Persoanele cu grupa de sânge O(I) au în plasmă aglutininele/anticorpii alfa și beta.



1. Legătura dintre grupa sanguină și aglutinine/aglutinogene

A. Dacă în textul problemei este dată grupa de sânge a unei persoane, în cerințe se poate cere precizarea aglutininelor/aglutinogenelor corespunzătoare.
Exemplu: În problemă este specificat că pacientul are grupa de sânge AB (IV) și se cere precizarea aglutinogenelor/antigenelor caracteristice grupei sanguine AB.
Răspuns: Aglutinogenele/antigenele de pe suprafața hematiilor unei persoane cu grupa de sânge AB(IV) sunt A și B.

B. Dacă în textul problemei există precizări despre aglutininele din plamă sau aglutinogenele de pe membrana hematiilor unei persoane, în cerințe poate fi cerută identificarea grupei de sânge.
Exemplu: În textul problemei este specificat că în urma analizelor unui pacient, pe suprafața hematiilor lipsesc ambele tipuri de aglutinogene/antigene. Se cere identificarea grupei de sânge a pacientului.
Răspuns: Dacă pe suprafața hematiilor lipsesc ambele tipuri de aglutinogene/antigene, pacientul are grupa de sânge O(I).

2. Cantitatea de sânge necesar pentru realizarea transfuziei
Din textul problemei, identificați dacă este vorba despre o transfuzie cu:
- cantitate mică de sânge (sub 500 de ml)
- cantitate mare de sânge (peste 500 ml)

A) Transfuzia cu o cantitate mare de sânge se face cu sânge izogrup (aceiași grupă).
Exemplu: o persoană cu grupa de sânge A(II) care necesită transfuzie cu o cantitate mare de sânge, poate primi sânge din grupa A(II).

B) Transfuzia cu o cantitate mică de sânge se face conform schemei de compatibilitate.


Exemplu: o persoană cu grupa de sânge A(II) care necesită transfuzie cu o cantitate mică de sânge, poate primi sânge din grupa O(I), A(II).

3. Incompatibilitatea în sistemul ABO
Întâlnirea aglutininei cu aglotinogenul omolog duce la apariția unei reacții imune de tip antigen-anticorp. Consecințele acestei reacții sunt:
- aglutinarea (adunarea) hematiilor
- hemoliza (distrugerea/liza hematiilor)

Exemplu: o persoană cu grupa de sânge A(II) primește sânge de la o persoană cu grupa de sânge B (III). Primitorul are pe hematii aglutinogenul A și în plasmă aglutinina beta, iar donatorul aglutinogenul B și aglutinina alfa.

La contactul sângelui primitorului cu al donatorului, aglutinogenele se întâlnesc cu aglutininele coresupnzătoare.

Înlănțuirea aglutinogen A - aglutinină alfa, aglutinogen B - aglutinină beta este incompatibilă și apar reacții imune antigen-anticorp, urmate de aglutinarea hematiilor și hemoliză.

4. Incompatibilitatea în sistemul Rh
Pe suprafața hematiilor, se poate identifica antigenul D sau Rh, astfel încât populația poate avea:
- Rh pozitiv - antigenul D prezent pe membrană (moștenit de la tată)
- Rh negativ - NU există antigen D

Dacă o persoană cu Rh negativ, va primi transfuzie cu sânge Rh pozitiv, antigenul D de pe suprafața hematiilor va fi detectat ca străin organismului. 

Ca răspuns, se vor sintetiza anticorpi anti-D. La contactul cu sânge Rh pozitiv, va apărea reacție antigen-anticorp și hemoliza (distrugerea/liza hematiilor).

 



...
Programă Bacalaureat 2021
19 Mar 2021 (14:46)

Conform Anexei nr.2 la Ordinul Ministrului Educației nr. 3237/05.02.2021, programa pentru BACALAUREAT 2021 la disciplina BIOLOGIE - Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (clasele a XI-a şi a XII-a) cuprinde următoarele capitole:

 

 CLASA A XI-A

 1. ALCĂTUIREA CORPULUI UMAN

 

- topografia organelor şi a sistemelor de organe

- planuri şi raporturi anatomice

 2. FUNCŢIILE FUNDAMENTALE ALE ORGANISMULUI UMAN

 2.1 FUNCŢIILE DE RELAŢIE

 SISTEMUL NERVOS

- clasificarea sistemului nervos din punct de vedere topografic şi funcţional

- sistemul nervos somatic: funcţia reflexă - actul reflex, funcţia de conducere - clasificarea căilor de conducere si rolul acestora

- sistemul nervos vegetativ - clasificare, efecte ale stimulării simpaticului şi parasimpaticului

- noţiuni elementare de igienă şi de patologie: meningită, comă, hemoragii cerebrale

 ANALIZATORII

- segmentele unui analizator

- fiziologia analizatorilor: vizual, auditiv, vestibular, cutanat

- noţiuni elementare de igienă şi patologie: herpes, cataractă, glaucom, conjunctivită, otită

 GLANDELE ENDOCRINE

- topografie, hormoni

- efecte definitorii: hipofiză, tiroidă, pancreas, suprarenale, gonade

- disfuncţii (nanism hipofizar, gigantism, acromegalie, diabet insipid, boala Basedow-Graves, mixedem, nanism tiroidian, guşă endemică, diabet zaharat)

 SISTEMUL OSOS

- scheletul - alcătuire, rol, creşterea în lungime şi în grosime a oaselor

- noţiuni elementare de igienă şi patologie: deformări, fracturi, entorse, luxaţii

 SISTEMUL MUSCULAR

- muşchi scheletici: principalele grupe, tipuri de contracţii

- noţiuni elementare de igienă şi de patologie: oboseală musculară, întinderi şi rupturi musculare

 2.2 FUNCŢIILE DE NUTRIŢIE

 DIGESTIA ŞI ABSORBŢIA

- transformări fizico-chimice ale alimentelor în tubul digestiv

- absorbţia intestinală

- fiziologia intestinului gros

- noţiuni elementare de igienă şi patologie: carii dentare, stomatită, enterocolite, ciroză hepatică, litiază biliară, pancreatită

 CIRCULAŢIA

- grupe sanguine, imunitate

- activitatea cardiacă, parametri funcţionali - frecvenţă cardiacă, debit cardiac, tensiune arterială, puls arterial

- circulaţia mare şi mică

- noţiuni elementare de igienă şi patologie: cardiopatie ischemică, hemoragii interne şi externe, leucemii, anemi

 RESPIRAŢIA

- ventilaţia pulmonară, transportul gazelor, schimbul de gaze, volume şi capacităţi respiratorii

- noţiuni elementare de igienă şi patologie: gripă, fibroză pulmonară, emfizem

 EXCREŢIA

- formarea şi eliminarea urinei

- noţiuni elementare de igienă şi de patologie: cistită, nefrită, glomerulonefrită

 2.3 FUNCŢIA DE REPRODUCERE

 

- sistemul reproducător: componente, fiziologie

- sănătatea reproducerii: planificare familială, concepţie şi contracepţie, sarcina şi naşterea

- noţiuni elementare de igienă şi de patologie: anexită, adenom de prostată 

 CLASA A XII-A

 GENETICĂ MOLECULARĂ

 ACIZII NUCLEICI

- compoziţia chimică

- structura primară şi secundară a ADN

- tipuri de ARN, structură şi funcţii

- funcţia autocatalitică şi heterocatalitică

 ORGANIZAREA MATERIALULUI GENETIC

- la virusuri, procariote şi eucariote

 

Abonamentul QuestBac oferă acces la 34 de cursuri organizate în 12 capitole. Teoria este structurată în cursuri scurte care cuprind explicații ale termenilor și conceptelor biologiei. Informațiile teoretice sunt însoțite de imagini, grafice, tabele pentru a vă oferi mai multe oportunități de a parcurge cu ușurință materia.

OFERTE DISPONIBILE

 

Puteți verifica programa pentru celelalte materii ale examenului de BACALAUREAT 2021 aici .

Instagram QuestBac

Facebook Questbac



...
Bine ați venit!
13 Mar 2021 (17:13)

QuestBac.ro 

Este o platformă online creată pentru îndrumarea elevilor ce urmează să susțină examenul de Bacalaureat la disciplina ANATOMIE ȘI FIZIOLOGIE UMANĂ, GENETICĂ ȘI ECOLOGIE UMANĂ.

 

Ne propunem ca fiecare utilizator să își îmbunătățească modul de învățare, cât și performanțele, prin uneltele disponibile pe platformă.

 

Încurajăm învățarea eficientă, prin asocierea informațiilor teoretice cu imagini, tabele, grafice.

În secțiunea CURSURI găsiți materia organizată în 12 capitole (conform programei 2021).

De asemenea, testarea cunoștințelor acumulate trebuie abordată ca un beneficiu în strategia de învățare. După ce ați parcurs toate cursurile unui capitol, vă sugerăm să efectuați testele disponibile.

În secțiunea TESTE există 3 tipuri de exerciții:

La finalul testului poți vedea rezultatul tău, cât și toate întrebările corecte/greșite. Chiar dacă nu ai ales răspunsul corect, revederea răspunsurilor te poate ajuta la fixarea informației.

 

Pentru întrebări ne puteți contacta la adresa de email questbac@gmail.com . Așteptăm cu nerăbdare feedback-ul vostru, sugestii și impresii.

 

Vă mulțumim că faceți parte din comunitatea QuestBac!

Instagram QuestBac

Facebook QuestBac



1