
În continuare poți citi o variantă de rezolvare pentru subiectele de la proba scrisă la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană a examenului național de Bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie.
La finalul fiecărei secțiuni găsești rezolvarea cerințelor și punctajul pentru răspunsurile corecte conform baremului publicat. O parte din răspunsuri sunt EXEMPLE de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns posibile.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
În procesul de eliminare, urina din ............ trece în ............ .
RĂSPUNS: vezica urinară (2p), uretră (2p)
B 6 puncte
Numiți două disfuncții endocrine. Asociați fiecare disfuncție endocrină cu câte o caracteristică.
RĂSPUNS:
Diabetul zaharat - caracterizat prin hiperglicemie
Gigantismul - caracterizat prin creștere exagerată în înălțime
Câte 1 p pentru fiecare disfuncție numită (2x1p=2p) și câte 2 puncte pentru asocierea fiecărei disfuncții endocrinecu câte o caracteristică (2x2p=4p)
Poate fi precizată orice disfuncție endocrină dintre: nanism hipofizar, gigantism, acromegalie, diabet insipid, nanism tiroidian, boala Basedow-Graves, mixedem, gușă endemică, diabet zaharat.
C 10 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Conjunctivita este afecțiune a analizatorului:
a) auditiv
b) cutanat
c) vestibular
d) vizual
2. Mușchi al membrului superior este:
a) croitorul
b) bicepsul
c) humerusul
d) radiusul
3. Spermatozoizii sunt:
a) celule sexuale feminine
b) glande reproducătoare masculine
c) produși de testicule
d) rezultat al funcției endocrine a gonadelor
4. La realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman participă sistemul:
a) circulator
b) digestiv
c) nervos
d) excretor
5. Venele pulmonare:
a) aparțin circulației mari a sângelui
b) asigură transportul sângelui de la inimă la plămâni
c) preiau sângele cu CO2 din ventriculul drept la inimii
d) se aseamănă cu aorta prin tipul de sânge transportat
RĂSPUNS: 1.d; 2.b; 3.c; 4.c; 5.d (2p pentru fiecare răspuns corect)
D 10 puncte
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. Poluarea chimică poate contribui la deteriorarea unui ecosistem natural.
2. Segmentul central al analizatorului cutanat este localizat la nivelul tegumentului.
3. Prostata și vaginul sunt componente ale sistemului reproducător feminin.
RĂSPUNS:
1. A (2p)
2. F (2p)
3. F (2p)
Segmentul central al analizatorului cutanat este localizat la nivelul lobului parietal. (2p)
SAU
Segmentul periferic al analizatorului cutanat este localizat la nivelul tegumentului. (2p)
Uterul și vaginul sunt componente ale sistemului reproducător feminin. (2p)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
Nucleotidele, componente ale acizilor nucleici, sunt alcătuite din baze azotate, un zahar/pentoză și radicalul fosfat.
a) Numiți cele patru baze azotate din componența nucleotidelor de tip ADN.
b) Sinteza unei proteine se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 776 nucleotide, dintre care 220 conţin citozină. Stabiliţi următoarele:
- numărul nucleotidelor cu adenină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
- numărul legăturilor duble şi al legăturilor triple din fragmentul macromoleculei de ADN bicatenar;
- secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: GCCCAT.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Cele patru baze azotate din componența nucleotidelor de tip ADN sunt adenina, timina, citozina și guanina. (4x1p=4p)
b) Date din problemă: 776 nucleotide, 220 nucleotide cu citozină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin guanină (1p)
C = G
C = 220 => G = 220
2. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
C + G = 220 + 220 = 440
3. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T + C + G = 776
C + G = 440 => A + T = 776 - 440 = 336
4. Numărul de nucleotide care conțin adenină (1p)
A = T
A + T = 336 => A = 336 : 2 = 168 nucleotide conțin adenină
Numărul de legături duble din fragmentul moleculei de ADN bicatenar este 168 (2p), iar de legături triple este 220 (2p).
Secvența de nucleotide din catena de ADN 5'-3' complementară este CGGGTA. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu adenină.
c) Cerință: Stabiliți secvența de nucleotide din catena de ARN complementară, știind că, pe catena 3'-5', secvența de nucleotide este următoarea: GCCCAT. (2p)
Răspuns: Secvența de nucleotide din catena de ARN complementară este: CGGGUA. (2p)
B 12 puncte
Pacientul unui spital este supus unei intervenții chirurgicale în urma căreia are nevoie de o transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Analiza sângelui pacientului evidențiază prezența în plasma sângelui doar a anticorpului/aglutininei α (alfa).
Precizați următoarele:
a) grupa de sânge a pacientului;
b) două exemple de grupe de sânge ale unor posibili donatori; motivați răspunsul dat;
c) consecința în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh, în cazul în care pacientul ar fi Rh negativ.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Grupa de sânge a pacientului este B (III). (2p)
b) Două exemple de grupe de sânge ale unor posibili donatori sunt O (I) și B (III). (2x1p=2p)
Transfuzia se poate realiza cu sânge izogrup B (III) (aceiași grupa de sânge), iar transfuzia cu sânge din grupa O (I) este posibilă deoarece nu conține aglutinogene pe suprafața hematiilor, astfel încât aglutinogenul din sângele donatorului nu se întâlnește cu aglutininele din plasma primitorului. (2p)
c) În cazul transfuzei de sânge Rh pozitiv la pacientul cu Rh negativ, se vor sintetiza anticorpi anti-D. Anticorpii anti-D reacționează cu antigenul D de pe suprafața hematiilor din sângele Rh pozitiv și apare hemoliza. (2p)
d) Cerință: Precizați antigenul/aglutinogenul prezent pe suprafața hematiilor pacientului cu grupa de sânge B (III). (2p)
Răspuns: Pe suprafața hematiilor pacientului cu grupa de sânge B (III) se găsește antigenul/aglutinogenul B. (2p)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Respirația este procesul producerii de energie, necesară organismului pentru desfășurarea diferitelor activități. În timpul respirației, sunt mobilizate volume de aer.
a) Numiți două capacități respiratorii și un volum de aer comun din componența acestor capacități respiratorii.
b) Explicați rolul diafragmei în realizarea inspirației.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat. Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
- Expirația
- Transportul oxigenului la celule
RĂSPUNS:
a) Două capacități respiratorii sunt capacitatea vitală și capacitatea pulmonară (totală). (2p)
Un volum de aer comun din componența acestor capacități respiratorii este volumul curent. (1p)
b) În timpul inspirației, diafragma se contractă și coboară, astfel volumul cavității toracice și al plămânilor cresc, presiunea aerului din plămâni scade, iar aerul intră în plămâni. (3p)
c) Expirația este procesul pasiv prin care aerul iese din plămâni. (2p)
În timpul expirației, diafragma se relaxează, iar volumul cutiei toracice scade. (2p)
Transportul oxigenului la celule face parte din etapa sanguină a respirației. (2p)
Oxigenul este transportat în sânge legat de hemoglobina din hematii, sub formă de oxihemoglobină sau dizolvat în plasmă. (2p)
2. 16 puncte
Digestia este una dintre funcțiile organismului uman. Produșii finali ai digestiei sunt transportați la celule de către sângele propulsat în vasele de sânge prin activitatea cardiacă.
a) Numiți trei parametri funcționali ai activității cardiace.
b) Scrieţi un argument în favoarea afirmaţiei următoare: „Există asemănări între compoziția chimică a salivei și compoziția chimică a sucului pancreatic”.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Digestia chimică a proteinelor”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată. În acest scop, respectaţi următoarele etape:
- enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) Sunt parametri funcționali ai activității cardiace frecvența cardiacă, debitul cardiac, tensiunea arterială. (3x1p=3p)
b) Atât în compoziția chimică a salivei, cât și în compoziția chimică a sucului pancreatic, se găsesc enzime amilolitice (glicolitice). În salivă se poate identifica amilaza salivară (ptialina), iar în sucul pancreatic se găsește amilaza pancreatică. (3p)
c) Digestia chimică a proteinelor
Noțiuni: enzime proteolitice, pepsină, tripsină, chimotripsină, peptide, aminoacizi (6x1p=6p)
Digestia chimică a proteinelor începe la nivelul stomacului deoarece în sucul gastric se găsește pepsina care descompune 20-30% din proteinele ingerate în peptide și aminoacizi. Descompunerea proteinelor continuă în intestinul subțire sub acțiune enzimelor proteolitice din sucul pancreatic, reprezentate de tripsină și chimotripsină care descompun 70-80% din proteinele ingerate și peptidele în tripeptide, dipeptide și aminoacizi. La nivelul enterocitelor se găsesc enzimele proteolitice din sucul intestinal, numite peptidaze, care au rolul de a descompune tripeptidele și dipeptidele în aminoacizi.
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - maxim 3-4 fraze - se acordă 2p
Pregătește-te pentru examen cu resursele QuestBac!
QUESTBOOK - Materie cuprinde toate informațiile pe care trebuie să le înveți pentru examenul național de Bacalaureat la BIOLOGIE 11-12 conform programei 2024
QUESTBOOK - Exerciții conține peste 1200 de exerciții recapitulative după modelul de la SUBIECTUL I: A (completează cuvintele), C (teste grilă) și D (adevărat/fals)
La comanda oricărei cărți primești 30 ZILE abonament GRATUIT pe platforma www.questbac.ro
Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și descoperă cum te poate ajuta în pregătirea pentru examen!