Model rezolvare TESTUL 9 la BIOLOGIE (clasele 11-12) - BACALAUREAT 2021

Pentru că examenul de Bacalaureat 2024 se apropie, vă prezentăm un model de rezolvare pentru TESTUL 9 propus ca model în anul 2021 la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană.

După fiecare secțiune găsești rezolvarea cerințelor și punctajul pentru răspunsurile corecte conform baremului. O parte din răspunsuri sunt EXEMPLE de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns corecte.

SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, noțiunile cu care trebuie să completați spațiile libere din afirmația următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Ficatul secretă un suc digestiv numit ..............., cu rol în digestia ............... .

RĂSPUNS: bilă (2p), lipidelor (2p)

B 6 puncte
Numiți două componente ale sistemului reproducător masculin. Asociați fiecare componentă cu o caracteristică.

RĂSPUNS:
Testiculele sunt organe pereche, localizate în scrot.
Prostata este un organ impar, situată inferior de vezica urinară.
(1p pentru fiecare componentă numită, 2p pentru asocierea cu o caracteristică)

C 10 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.

1. Pectoralii sunt mușchi scheletici care aparțin:
a) capului
b) trunchiului
c) membrului inferior
d) membrului superior

2. Este os al centurii scapulare: 
a) coxalul
b) clavicula
c) femurul
d) tibia

3. Participă la realizarea funcțiilor de nutriție ale organismului uman sistemul:
a) muscular
b) osos
c) reproducător
d) respirator

4. Celulele cu bastonașe:
a) lipsesc în pata galbenă
b) sunt fotoreceptori
c) sunt localizate în sclerotică
d) sunt lipsite de pigmenți

5. Atriul stâng al inimii primește sânge oxigenat din:
a) artera aortă
b) artera pulmonară
c) venele cave
d) venele pulmonare

RĂSPUNS: 1.b, 2.b, 3.d, 4.b, 5.d (2p pentru fiecare răspuns corect)

D 10 puncte
Citiți, cu atenție, afirmațiile următoare. Dacă apreciați că afirmația este adevărată, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera A. Dacă apreciați că afirmația este falsă, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera F și modificați parțial afirmația pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negației.
1. Sucul gastric este lipsit de enzime.
2. Anexita și nefrita sunt afecțiuni ale sistemului excretor.
3. Diabetul insipid este o boală endocrină.

RĂSPUNS:
1. F (2p)
2. F (2p)
3. A (2p)

Bila este lipsită de enzime. (2p)

Cistita și nefrita sunt afecțiuni ale sistemului excretor. (2p)

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
ADN-ul și ARN-ul sunt prezenți în celula eucariotelor.
a) Precizați o asemănare și o deosebire între ADN și ARN.
b) Sinteza unei proteine plasmatice se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar alcătuit din 416 nucleotide, dintre care 74 conţin citozină. Stabiliţi următoarele:
- numărul nucleotidelor cu adenină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
- numărul legăturilor duble şi al legăturilor triple din fragmentul de ADN bicatenar;
- secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: CGGTTTAGA.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.

RĂSPUNS:
a) Asemănare: atât în compoziția chimică a ADN, cât și a ARN se găsesc ca baze azotate purinice, adenina și guanina (2p)
Deosebire: zaharul din structura ADN este dezoxiriboza, iar în structura ARN se găsește riboza (2p)
b) Date din problemă: 416 nucleotide, 74 nucleotide cu citozină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1.  Numărul de nucleotide care conțin guanină (1p)
C = G
C = 74 => G = 74
2. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p) 
C + G = 74 + 74 = 148
3. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T + C + G = 416
C + G = 148 => A + T = 416 - (C + G) = 416 - 148 = 268
4. Numărul de nucleotide care conțin adenină (1p)
A = T
A + T = 268 => C = 268 : 2 = 134 nucleotide conțin adenină

Numărul de legături duble din fragmentul de ADN bicatenar este 134 (2p), iar de legături triple este 74 (2p).

Catena complementară este GCCAAATCT. (2p)

Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu guanină.

c) Cerință: Stabiliți secvența de nucleotide din catena de ARN complementară, știind că, pe catena 3’-5’, secvența de nucleotide este următoarea: CGGTTTAGA. (2p)
Răspuns: Secvența de nucleotide din catena de ARN complementară este: GCCAAAUCU. (2p)

B 12 puncte
O persoană este supusă unei intervenţii chirurgicale în timpul căreia pierde o cantitate mică de sânge. Este necesară o transfuzie de sânge. Persoana are grupa de sânge B şi Rh negativ. Precizați următoarele:
a) aglutinina/anticorpul din plasma sangvină a acestei persoane;
b) două exemple de grupe de sânge ale unor posibili donatori pentru această persoană; motivați răspunsul dat;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.

RĂSPUNS:
a) În plasma sangvină a persoanei cu grupa de sânge B și Rh negativ, se găsește aglutinina/anticorpul alfa. (2p)
b) Posibilii donatori pentru această persoană pot avea grupa de sânge O (I) sau B (III), astfel aglutinogenul din sângele donatorului nu se întâlnește cu aglutininele din plasma primitorului. (câte 1p pentru fiecare grupă numită, 2p pentru motivarea corectă)
c) În cazul transfuzei de sânge Rh pozitiv la o persoană cu Rh negativ, se vor sintetiza anticorpi anti-D. Anticorpii anti-D reacționează cu antigenul D de pe suprafața hematiilor din sângele Rh pozitiv și apare hemoliza. (2p)
d) Cerință: Precizați aglutinogenul/antigenul prezent pe suprafața hematiilor acestei persoane. (2p)
Răspuns: Pe suprafața hematiilor persoanei cu grupa de sânge B se găsește aglutinogenul/antigenul B.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Respirația este una dintre funcțiile vitale ale organismului uman. Nerespectarea regulilor de igienă poate fi cauza unor afecțiuni respiratorii.
a) Numiți trei afecțiuni respiratorii.
b) Explicați afirmaţia următoare: „Între capacitatea pulmonară (totală) și capacitatea vitală există asemănări și deosebiri”.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.
Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
- Rolul globulelor roșii în transportul gazelor respiratorii.
- Expirația.

RĂSPUNS:
a) Afecțiuni respiratorii sunt: gripa, emfizemul pulmonar, fibroza pulmonară. (3x1p=3p)
b) Atât capacitatea pulmonară (totală), cât și capacitatea vitală reprezintă volume respiratorii care pot fi studiate prin spirometrie. Spre deosebire de capacitatea vitală care cuprinde volumul curent, volumul inspirator de rezervă și volumul expirator de rezervă, capacitatea pulmonară (totală) cuprinde și volumul rezidual. (3p)
c) Gazele respiratorii se leagă de hemoglobina din globulele roșii și sunt transportate prin sânge. (2p)
Oxigenul este transportat de globulele roșii de la plămâni către toate celulele corpului. (2p)
Expirația este un proces pasiv prin care aerul iese din plămâni. (2p)
În timpul expirației, diametrul antero-posterior și volumul cutiei toracice scad. (2p)

2. 16 puncte
Sistemul nervos, analizatorii participă la realizarea funcției de relație a organismului uman.
a) Clasificaţi sistemul nervos din punct de vedere topografic și din punct de vedere funcțional.
b) Scrieţi un argument în favoarea afirmaţiei următoare: „Celulele cu conuri au rol în realizarea vederii în culori”.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Segmentele unui analizator” folosind informaţia ştiinţifică adecvată. 
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
- enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.

RĂSPUNS:
a) Din punct de vedere topografic, sistemul nervos se clasifică în sistem nervos central și sistem nervos periferic. (2x1p=2p)
Din punct de vedere funcțional, sistemul nervos se clasifică în sistem nervos somatic și sistem nervos vegetativ. (2x1p=2p)
b) Celulele cu conuri se găsesc în retină și conțin pigmentul iodopsină care se descompune sub acțiunea luminii. Aceste celule sunt de trei tipuri, fiind sensibile la roșu, verde sau albastru, astfel informațiile despre culoarea obiectelor sunt transmise către centrii nervoși și se realizează vederea în culori. (2p)
c) Segmentele unui analizator
Noțiuni: segment periferic, segment intermediar, segment central, impulsuri nervoase, scoarța cerebrală, senzații (6x1p=6p)
Analizatorii sunt alcătuiți din 3 segmente: segmentul periferic (receptor), segmentul intermediar (de conducere) și segmentul central. 
Segmentul periferic recepționează variații de energie și le transformă în potențial de acțiune care este transmis sub formă de impulsuri nervoase prin segmentul intermediar (de conducere) către scoarța cerebrală. La nivelul segmentului central, reprezentat de arii din scoarța cerebrală, informațiile sunt analizate și transformate în senzații specifice (văz, auz, gust).

Notă: 
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - maxim 3-4 fraze - se acordă 2p

Pregătește-te pentru examen cu resursele QuestBac!

QUESTBOOK - Materie cuprinde toate informațiile pe care trebuie să le înveți pentru examenul național de Bacalaureat la BIOLOGIE 11-12 conform programei 

QUESTBOOK - Exerciții conține peste 1200 de exerciții recapitulative după modelul de la SUBIECTUL I: A (completează cuvintele), C (teste grilă) și D (adevărat/fals)

La comanda oricărei cărți primești 30 ZILE abonament GRATUIT pe platforma www.questbac.ro

Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și descoperă cum te poate ajuta în pregătirea pentru examen!