
Pe 18 august s-a desfășurat proba scrisă la disciplina Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie (BIOLOGIE clasele XI-XII) a examenului de BACALAUREAT 2022, sesiunea august-septembrie.
În continuare găsești un model pentru rezolvarea subiectelor. La finalul fiecărei secțiuni sunt modele de răspuns și punctajele conform baremului de rezolvare.
O parte din răspunsuri sunt exemple de rezolvare, existând mai multe variante de răspuns corecte.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A. 4 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Sistemele osos, muscular şi ................ participă la realizarea funcţiilor de ................ ale organismului.
RĂSPUNS: nervos (2p), relație (2p)
B. 6 puncte
Numiți două componente ale sistemului reproducător feminin; asociați fiecare componentă numită cu câte o caracteristică.
RĂSPUNS:
Ovarele (1p) - sunt glande mixte cu funcție endocrină (secretă estrogeni și progesteron) și funcție exocrină (formarea gameților feminini) (2p)
Uterul (1p) - este un organ cavitar nepereche (2p)
C. 10 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Bicepsul aparţine grupei muşchilor scheletici ai:
a) capului
b) gâtului
c) trunchiului
d) membrului superior
2. Femurul este unul dintre oasele scheletului:
a) capului
b) trunchiului
c) membrului inferior
d) membrului superior
3. Sângele oxigenat din ventriculul stâng al inimii este propulsat în:
a) artera aortă
b) artera pulmonară
c) venele cave
d) venele pulmonare
4. Rinichii sunt:
a) alcătuiți din nefroni cu rol în formarea urinei
b) căi urinare cu rol în eliminarea urinei
c) lipsiți de vascularizație
d) localizați în cavitatea toracică
5. Celulele cu bastonașe sunt:
a) componente ale sistemului optic
b) localizate în retină
c) lipsite de pigmenţi fotosensibili
d) receptori ai vederii în culori
RĂSPUNS: 1.d, 2.c, 3.a, 4.a, 5.b (2p pentru fiecare răspuns corect)
D. 10 puncte
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. Receptorii vestibulari reprezintă locul formării senzaţiei de echilibru.
2. Pulsul arterial este unul dintre parametrii funcționali ai activității cardiace.
3. În timpul unei inspirații forțate, presiunea aerului din plămâni crește.
RĂSPUNS:
1. F (2p) Receptorii vestibulari reprezintă locul recepționării informațiilor despre echilibru. (2p)
2. A (2p)
3. F (2p) În timpul unei inspirații forțate, presiunea aerului din plămâni scade. (2p)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A. 18 puncte
La realizarea sintezei proteice la eucariote participă acidul dezoxiribonucleic (ADN) și mai multe tipuri de acizi ribonucleici (ARN).
a) Precizați o asemănare și o deosebire dintre ADN și ARN din punctul de vedere al compoziției chimice.
b) Sinteza unei proteine musculare se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 208 nucleotide, dintre care 42 conţin guanină. Stabiliţi următoarele:
- numărul nucleotidelor cu adenină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
- numărul legăturilor duble şi al legăturilor triple din fragmentul macromoleculei de ADN bicatenar;
- secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: TAACGA.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Asemănare ADN-ARN: Bazele azotate purinice, atât din structura ARN, cât și din structura ADN, sunt adenina și guanina. (2p)
Deosebire ADN-ARN: Pentoza prezentă în ADN este dezoxiriboza, iar pentoza din ARN este riboza. (2p)
b) Date din problemă: 208 nucleotide, 42 nucleotide cu guanină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin citozină (1p)
G = C
G = 42 => C = 42
2. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
C + G = 42 + 42 = 84
3. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T + C + G = 208
C + G = 84 => A + T = 208 - 84 = 124
4. Numărul de nucleotide care conțin adenină (1p)
A = T
A + T = 124 => G = 124 : 2 = 62 nucleotide conțin adenină
Numărul de legături duble din fragmentul de ADN bicatenar este 62 (2p), iar de legături triple este 42 (2p).
Catena complementară este ATTGCT. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu guanină.
c) Cerință: Care este secvența de nucleotide din catena ARN mesager formată prin procesul de transcripție din catena ADN 3’-5’ dată? (2p)
Răspuns: Secvența de nucleotide din ARN mesager este AUUGCU. (2p)
B. 12 puncte
La un spital este adus un pacient care are nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge.
Știind că pacientul are grupa sanguină B și Rh negativ, precizaţi următoarele:
a) aglutinogenul/antigenul caracteristic grupei sanguine B;
b) un exemplu de grupă sanguină pe care ar trebui să o aibă un potențial donator; motivaţi răspunsul dat;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Aglutinogenul/antigenul caracteristic grupei sanguine B este B. (2p)
b) Pacientul necesită o cantitate mică de sânge, astfel un potențial donator poate avea grupa sanguină O (I) care este donator universal. (2p pentru menționarea unei grupe, 2p pentru motivarea răspunsului)
c) Transfuzia de sânge Rh pozitiv la o persoană Rh negativ, determină sinteza de anticorpi anti-D. Anticorpii anti-D reacționează cu antigenul D și determină hemoliză. (2p)
d) Cerință: Precizați aglutininele/anticorpii caracteristici grupei sanguine O(I). (2p)
Rezolvare: Aglutininele/anticorpii caracteristici grupei O (I) sunt alfa și beta. (2p)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
În timpul digestiei, alimentele ajunse în intestinul subțire sunt supuse acțiunii a trei sucuri digestive.
a) Caracterizaţi un suc digestiv care participă la transformările chimice ale alimentelor în intestinul subțire precizând: numele sucului digestiv, un exemplu de enzimă din compoziţia acestuia, un exemplu de substanţe asupra cărora acţionează enzima respectivă.
b) Scrieţi un argument în favoarea afirmaţiei următoare: „Există asemănări între compoziția chimică a salivei și compoziția chimică a sucului gastric”.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.
Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
- Carii dentare.
- Fiziologia intestinului gros.
RĂSPUNS:
a) La transformările chimice ale alimentelor în intestinul subțire participă sucul pancreatic (1p) în a cărui compoziție se găsește enzima tripsină (1p) cu rol în digestia proteinelor(1p).
b) Atât saliva, cât și sucul gastric prezintă în compoziția chimică enzime cu rol în digestia substanțelor organice din alimentele ingerate. (3p)
c) Depunerea de resturi alimentare și bacterii pe suprafața dinților determină apariția cariilor dentare. (2p)
Cariile dentare sunt caracterizate de durere, sensibilitate la rece, cald, dulce și distrugerea țesuturilor dentare. (2p)
La nivelul intestinului gros se desfășoară procese de fermentație și putrefacție. (2p)
Principalele substanțele absorbite în intestinul gros sunt: apa, sodiul, clorul. (2p)
2. 16 puncte
Sistemul endocrin este alcătuit din totalitatea glandelor endocrine.
a) Numiți trei glande endocrine.
b) Explicați afirmația următoare: „Boala Basedow-Graves este o disfuncție endocrină”.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Hormonii hipofizari”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată.
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
- enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) Sunt glande endocrine: hipofiza, tiroida, glandele suprarenale. (câte 1p pentru fiecare glandă numită; 3x1p=3p)
b) Disfuncția endocrină este caracterizată prin modificarea cantității de hormoni secretați de o glandă endocrină.
Boala Basedow-Graves apare datorită secreției crescute de hormoni tiroidieni, fiind o disfuncție endocrină a tiroidei. (3p)
c) Hormonii hipofizari
Noțiuni: hormoni glandulotropi, hormoni non-glandulotropi, STH, neurohipofiză, ocitocina, hormon antidiuretic (câte 1p pentru fiecare noțiune enumerată; 6x1p=6p)
La nivelul lobului anterior al hipofizei sunt sintetizate 2 tipuri de hormoni: hormoni glandulotropi reprezentați de TSH, ACTH, LH, FSH și hormoni non-glandulotropi reprezentați de STH (hormon de creștere) și prolactină.
Lobul posterior, numit și neurohipofiză, este un depozit din care sunt eliberați hormonii sintetizați la nivelul hipotalamusului, ocitocina și ADH (hormon antidiuretic).
Modificările secreției hormonilor determină apariția unor afecțiuni, cum ar fi gigantismul produs prin hipersecreție de STH la copil sau diabetul insipid cauzat de hiposecreția de ADH.
Notă:
- pentru coerenţa textului, în alcătuirea căruia fiecare noţiune este folosită corect, în corelaţie cu celelalte noţiuni, se acordă 2p;
- pentru respectarea lungimii textului - maxim trei-patru fraze - se acordă 2p
Urmează să susții examenul de BACALAUREAT la BIOLOGIE (clasele XI-XII)?
QUESTBOOK cuprinde toată materia pe care trebuie să o înveți pentru BAC. Cursurile sunt realizate conform programei și sunt însoțite de imagini, scheme și tabele.
La comanda cărții primești abonament 1 LUNĂ cu acces la toate funcțiile platformei www.questbac.ro
Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și descoperă cum te poate ajuta în pregătirea pentru examen!