
În această postare găsiți un model pentru rezolvarea subiectelor de la SIMULAREA examenului de Bacalureat 2022 la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană.
La finalul fiecărei secțiuni sunt răspunsurile corecte și punctajul.
O parte din răspunsurile de la SUBIECTUL al II-lea și SUBIECTUL al III-lea sunt exemple de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns posibile.
SUBIECTUL I (30 puncte)
A 4 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Sângele oxigenat din ventriculul ......................... al inimii este propulsat în ............................ .
RĂSPUNS: stâng (2p), artera aortă (2p)
B 6 puncte
Numiţi două tipuri de contracții musculare. Asociați fiecare tip de contracție musculară cu câte o caracteristică a acesteia.
RĂSPUNS:
Contracție izometrică (1p) - lungimea mușchiului nu se modifică (2p)
Contracție izotonică (1p) - se realizează lucru mecanic (2p)
C 10 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Receptorii auditivi sunt localizați în:
a) ureche externă
b) urechea internă
c) urechea medie
d) segmentul central al analizatorului
2. Os al centurii scapulare este:
a) clavicula
b) coxalul
c) humerusul
d) sacrul
3. Mușchi al spatelui și al cefei este:
a) bicepsul
b) croitorul
c) marele dorsal
d) sternocleidomastoidianul
4. Adenomul de prostată este afecțiune a sistemului:
a) endocrin
b) muscular
c) excretor
d) reproducător
5. Sucul pancreatic:
a) conține enzime cu rol în digestia alimentelor
b) este secretat de partea endocrină a pancreasului
c) participă la digestia gastrică a alimentelor
d) realizează emulsionarea grăsimilor din alimente
RĂSPUNS: 1.b; 2.a; 3.c; 4.d; 5.a (2p pentru fiecare răspuns corect)
D 10 puncte
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. Celulele cu bastonașe sunt lipsite de pigmenți fotosensibili.
2. În timpul unei expirații normale, presiunea aerului din plămâni crește.
3. Reducerea frecvenței cardiace este un efect al stimulării sistemului nervos somatic simpatic.
RĂSPUNS:
1. F (2p)
2. A (2p)
3. F (2p)
Celulele cu bastonașe conțin pigmenți fotosensibili. (2p)
SAU
Celulele cu bastonașe conțin pigmentul numit rodopsină. (2p)
Reducerea frecvenței cardiace este un efect al stimulării sistemului nervos vegetativ parasimpatic. (2p)
SAU
Creșterea frecvenței cardiace este un efect al stimulării sistemului nervos vegetativ simpatic. (2p)
SUBIECTUL AL II-LEA (30 puncte)
A 18 puncte
Transcripția și translația sunt cele două etape ale sintezei proteice la eucariote.
a) Precizați două tipuri de acizi ribonucleici implicați în translație și câte o caracteristică pentru fiecare tip de acid ribonucleic.
b) Sinteza unei proteine plasmatice se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 402 nucleotide, dintre care 104 conţin citozină. Stabiliţi următoarele:
- numărul nucleotidelor cu timină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
- numărul legăturilor duble şi al legăturilor triple din fragmentul macromoleculei de ADN bicatenar;
- secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: TTTACG.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) În procesul de translație sunt implicați următorii acizi ribonucleici:
- ARNr (ARN ribozomal) (1p) - intră în componența ribozomilor (1p)
- ARNt (ARN de transport/de transfer) (1p) - are rol în transportul aminoacizilor la sediul sintezei proteice, în ribozom (1p)
b) Date din problemă: 402 nucleotide, 104 nucleotide cu citozină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide cu timină, iat cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină
ETAPE:
1.Numărul de nucleotide care conțin guanină (1p)
C = G
C = 104 => G = 104
2.Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
C + G = 104 x 2 = 208
3. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T + C + G = 402
A + T = 402 - 208 = 194
4.Numărul de nucleotide care conțin timină (1p)
A + T = 194
A = T => T = 194 : 2 = 97 nucleotide conțin timină
Numărul de legături duble este de 97 (2p), iar de legături triple este 104 (2p).
Catena complementară este AAATGC. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu citozină.
c) Cerință: Precizați bazele azotate din structura ADN între care se formează legături duble. (2p)
Răspuns: În structura ADN se formează legături duble de hidrogen între adenină și timină (A=T, T=A). (2p)
B 12 puncte
Pacientul unui spital este supus unei intervenții chirurgicale și are nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Analiza sângelui pacientului a arătat că pe suprafața hematiilor lipsesc ambele tipuri de aglutinogene/antigene. Stabiliţi următoarele:
a) grupa de sânge a pacientului spitalului;
b) un exemplu de grupă de sânge pe care ar trebui să o aibă un potențial donator, în vederea donării de sânge necesar transfuziei pentru acest pacient; motivați răspunsul dat;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului ABO.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Pacientul are grupa de sânge O(I). (2p)
b) Un potențial donator pentru pacientul spitalului are grupa de sânge O(I). (2p)
Conform schemei de compatibilitate, o persoană cu grupa de sânge O(I) poate primi transfuzie cu sânge de la altă persoană cu grupa O(I). (2p)
c) Prin transfuzii cu sânge incompatibil din punct de vedere al sistemului ABO are loc întâlnirea aglutinogenului cu aglutinina omoloagă (A cu alfa, B cu beta). Apare reacție de incompatibilitate antigen-anticorp ale cărei consecințe sunt aglutinarea hematiilor și hemoliza (distrugerea hematiilor). (2p)
d) Cerință: Precizați aglutininele prezente în plasma unei persoane cu grupa de sânge O(I). (2p)
Rezolvare: Aglutininele prezente în plasma unei persoane cu grupa de sânge O(I) sunt alfa și beta. (2p)
SUBIECTUL AL III-LEA (30 puncte)
1 14 puncte
Digestia, respirația, circulația și excreția participă la realizarea funcțiilor de nutriție ale organismului uman.
a) Numiți trei volume respiratorii care sunt componente comune ale capacității vitale și capacității pulmonare (totale).
b) Explicați relația dintre digestie, respirație, circulație și excreție în realizarea funcțiilor de nutriție ale organismului uman.
c) Construiți patru enunțuri afirmative, câte două pentru fiecare conținut, utilizând limbajul științific adecvat. Folosiți, în acest scop, informații referitoare la următoarele conținuturi:
- Tensiunea arterială.
- Eliminarea urinei.
RĂSPUNS:
a) Cele 3 volume care sunt componente comune ale capacității vitale și capacității pulmonare (totale): volumul curent, volumul inspirator de rezervă și volumul expirator de rezervă. (3x1p)
b) Prin intermediul aparatului cardiovascular se realizează circulația sângelui în organism. Substanțele nutritive absorbite în urma procesului de digestie și oxigenul (preluat prin respirație) sunt distribuite către celule. Un alt rol îndeplinit este preluarea dioxidului de carbon și a substanțelor reziduale, toxice sau în exces de la celule pentru a fi eliminate din organism prin respirație (dioxidul de carbon) și excreție. (3p)
c) Tensiunea arterială se măsoară la nivelul arterei brahiale cu ajutorul tensiometrului. (2p)
Creșterea peste normal a valorilor tensiunii arteriale se numește hipertensiune. (2p)
Procesul de eliminarea a urinei din vezica urinară se numește micțiune. (2p)
Reflexul de eliminare al urinei este declanșat de acumularea urinei în vezica urinară și creșterea presiunii. (2p)
2 16 puncte
Sistemul endocrin este alcătuit din glande specializate în secreția de hormoni.
a) Precizați alte trei sisteme care, împreună cu sistemul endocrin, participă la realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman.
b) Scrieți un argument în favoarea afirmației următoare: “Leziuni la nivelul hipofizei pot fi cauza scăderii concentrației de hormoni tiroidieni din sânge”.
c) Alcătuiți un minieseu intitulat “Diabetul insipid“, folosind informația științifică adecvată. În acest scop, respectați următoarele etape:
- enumerarea a șase noțiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect și în corelație noțiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) La realizarea funcției de relație a organismului uman participă: sistemul nervos, sistemul osos și sistemul muscular. (3p)
b) La nivelul hipofizei este secretat hormonul tireotrop (TSH) cu rol în controlul sintezei și secreției de hormoni tiroidieni.
Astfel, prin lezarea hipofizei este afectată secreția TSH și poate să scadă concentrația hormonilor tiroidieni din sânge. (3p)
c) Noțiuni: hormon antidiuretic, hipotalamus, hipofiză, poliurie, polidipsie, hiposecreție (6x1p)
Diabetul insipid apare ca efect al hiposecreției de vasopresină sau hormon antidiuretic (ADH). Hormonul antidiuretic este secretat la nivelul hipotalamusului și este depozitat și eliberat din lobul posterior al hipofizei. Printre manifestările diabetului insipid se numără: hipotensiunea, poliuria care reprezintă eliminarea unei cantități mari de urină și ingestia unei cantități mari de apă (polidipsie).
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - mexim 3-4 fraze - se acordă 2p
Cum te poți pregăti singur folosind platforma www.questbac.ro?
✅ acces la toată materia conform programei pentru Bacalaureat (36 de mini-cursuri însoțite de imagini, scheme și tabele)
✅ acces nelimitat la peste 900 de exerciții online organizate pe capitole (grilă, completează cuvântul, adevărat/fals)
✅ corectare automată la finalul testului și urmărirea progresului
✅ secțiunea FLASHCARDS pentru repetarea celor mai importante informații din fiecare capitol