
Dai examenul de Bacalaureat la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie?
În continuare vei găsi rezolvarea pentru modelul oficial publicat de Ministerul Educației pentru proba scrisă a examenului de Bacalaureat 2022.
La finalul fiecărei secțiuni găsești rezolvarea cerințelor și punctajul pentru răspunsurile corecte conform baremului.
SUBIECTUL I (30 puncte)
A (4 puncte)
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Segmentul central al analizatorului ............... este reprezentat de ................... .
RĂSPUNS: vizual (2p), aria vizuală din lobul occipital (2p)
B (6 puncte)
Numiţi două căi ascendente cu rol în realizarea funcției de conducere a măduvei spinării; asociaţi fiecare cale de conducere numită cu rolul său.
RĂSPUNS:
Calea sensibilității termice și dureroase (1p) - conduce infromații termice și dureroase prin fasciculul spinotalamic lateral (2p)
Calea sensibilității tactile fine (epicritice) (1p) - conduce informații tactile fine prin fasciculele spinocerebeloase Goll (gracilis) și Burdach (cuneatus) (2p)
C (10 puncte)
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Hormon hipofizar este:
a) ADH-ul
b) insulina
c) STH-ul
d) tiroxina
2. Sângele din ventriculul drept al inimii este preluat de:
a) artera pulmonară
b) artera aortă
c) venele cave
d) venele pulmonare
3. Urina se formează în:
a) nefron
b) ureter
c) uretră
d) vezica urinară
4. Anexita este afecţiune a sistemului:
a) digestiv
b) excretor
c) muscular
d) reproducător
5. Stomacul:
a) are rol în emulsionarea grăsimilor
b) participă la descompunerea glucozei în amidon
c) reprezintă segmentul final al digestiei alimentelor
d) secretă un suc digestiv care conţine enzime
RĂSPUNS: 1.c; 2.a; 3.a; 4.d; 5.d (2p pentru fiecare răspuns corect)
D (10 puncte)
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. Mixedemul este disfuncție endocrină.
2. Fotoreceptorii sunt reprezentați de celulele ciliate din structura organului Corti.
3. Ovulul este glanda reproducătoare feminină.
RĂSPUNS:
1. A (2p)
2. F (2p)
Receptorii auditivi sunt reprezentați de celulele ciliate din structura organului Corti. (2p)
3. F (2p)
Ovulul este celulă reproducătoare feminină. (2p)
SUBIECTUL AL II-LEA (30 puncte)
A (18 puncte)
Procesul de biosinteză proteică la eucariote se realizează cu participarea mai multor tipuri de ARN.
a) Precizați două tipuri de acizi ribonucleici implicați în procesul de biosinteză proteică la eucariote și o asemănare între cele două tipuri de acizi ribonucleici.
b) Sinteza unei enzime digestive se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 778 nucleotide, dintre care 226 conţin adenină. Stabiliţi următoarele:
- numărul nucleotidelor cu citozină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
- numărul legăturilor duble şi al legăturilor triple din fragmentul macromoleculei de ADN bicatenar;
- secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: CGCAAT.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) În procesul de biosinteză proteică la eucariote sunt implicați: ARNm (ARN mesager) (1p) și ARNt (ARN de transport/de transfer) (1p).
Asemănare: Zaharul (pentoza) prezent în cele 2 tipuri de acizi ribonucleici este reprezentat de riboză. (2p)
b) Date din problemă: 778 nucleotide, 226 nucleotide cu adenină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide cu timină, iat cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin timină (1p)
A =T
A = 226 => T = 226
2. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T = 226 x 2 = 452
3. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
A + T + C + G = 778
C + G = 778 - 452 = 326
4. Numărul de nucleotide care conțin citozină (1p)
C + G = 326
C = G => C = 326 : 2 = 163 nucleotide conțin citozină
Numărul de legături duble este de 226 (2p), iar de legături triple este 163 (2p).
Catena complementară este GCGTTA. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu citozină.
c) Cerință: Precizați rolul ARN-ului de transfer în procesul de sinteză proteică. (2p)
Răspuns: ARN de transfer (ARNt) are rol în transportul aminoacizilor la sediul sintezei proteice (la ribozomi). (2p)
B (12 puncte)
Doi pacienţi ai unui spital au nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Grupele de sânge ale celor doi pacienți sunt: B şi Rh pozitiv, AB și Rh negativ. La spital se prezintă rude ale pacienților în vederea donării de sânge. Aceștia au următoarele grupe de sânge: O și Rh negativ, A și Rh pozitiv, AB și Rh pozitiv. Stabiliţi următoarele:
a) grupa/grupele de sânge ale donatorilor comuni pentru cei doi pacienți; motivați răspunsul dat;
b) antigenul/aglutinogenul și aglutinina/anticorpul din sângele unei persoane cu grupa de sânge B;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Grupa de sânge a donatorului comun pentru cei doi pacienți este O și Rh negativ. (2p)
Din punct de vedere al compatibilității în sistemul ABO, grupa O este donator universal (fiind necesară o transfuzie cu o cantitate mică de sânge). (2p)
b) O persoană cu grupa de sânge B prezintă pe suprafața hematiilor aglutinogenul B (1p), iar în plasmă aglutinina alfa (1p).
c) Prin transfuzia de sânge Rh pozitiv la o persoană cu Rh negativ, se vor sintetiza anticorpi anti-Rh (anti-D). Anticorpii anti-D reacționează cu antigenul D (de pe suprafața hematiilor din sângele Rh pozitiv) și apar aglutinarea hematiilor și hemoliză (distrugerea hematiilor). (2p)
d) Cerință: Precizați aglutinogenele/antigenele prezente pe suprafața hematiilor persoanelor cu grupa de sânge AB. (2p)
Răspuns: Aglutinogenele (antigenele) de pe suprafața hematiilor persoanelor cu grupa de sânge AB sunt A și B. (2p)
SUBIECTUL AL III-LEA (30 puncte)
1 (14 puncte)
Respirația, una dintre funcțiile vitale ale organismului uman, este realizată cu participarea sistemului respirator.
a) Precizați cele trei volume respiratorii din care este alcătuită capacitatea vitală.
b) Explicați afirmaţia următoare: „Mușchiul diafragma are rol în realizarea schimbului de gaze respiratorii dintre organism și mediul extern”.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat. Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
- Gripa.
- Expirația.
RĂSPUNS:
a) Cele 3 volume care alcătuiesc capacitatea vitală sunt: volumul curent, volumul inspirator de rezervă și volumul expirator de rezervă. (3x1p)
b) Schimbul de gaze respiratorii dintre organism și mediul extern se realizează prin procesul numit ventilație pulmonară care se desfășoară în 2 etape: inspirație și expirație. În timpul inspirației, mușchiul diafragm se contractă și crește volumul cutiei toracice, iar în expirație se relaxează și cutia toracică revine la dimensiunile normale. (3p)
c) Gripa este o infecție acută a sistemului respirator. (2p)
Gripa este cauzată de virusul gripal. (2p)
Expirația este un proces pasiv. (2p)
În timpul expirației, diametrul antero-posterior și volumul cutiei toracice scad. (2p)
2 (16 puncte)
Sistemele nervos, osos și muscular participă la realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman.
a) Precizaţi relaţia dintre mușchi și oase, în realizarea mișcării organismului uman.
b) Scrieţi un argument în favoarea afirmaţiei următoare: „Majoritatea viscerelor au inervație vegetativă dublă, simpatică și parasimpatică”.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Sistemul muscular – noțiuni elementare de igienă și de patologie”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată. În acest scop, respectaţi următoarele etape:
- enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) Mișcarea la om este realizată de aparatul locomotor, astfel: pasiv prin sistemul osos și activ prin sistemul muscular. Mușchii se prind de oase și realizează mișcări în urma contracției. (3p)
b) Cele mai multe organe interne (viscere) au inervație vegetativă dublă: simpatică și parasimpatică. Cel mai frecvent efectele sunt antagoniste. De exemplu, la nivelul inimii, sistemul nervos vegetativ simpatic are efect cardioaccelerator (crește frecvența, conducerea și forța de contracție), iar sistemul nervos vegetativ parasimpatic are efect cardiomoderator (scade frecveța și conducerea). (3p)
c) Noțiuni: oboseala musculară, întinderi musculare, rupturi musculare, contracția, sedentarism, activitate fizică (6x1p)
Oboseala musculară se datorează contracției prelungite, susținute a mușchilor și apare după activitate fizică dezorganizată. După activitate fizică intensă, pot să apară întinderi sau rupturi musculare. Cel mai frecvent sunt afectați sportivii și sunt caracterizate prin dureri musculare, echimoze, umflarea zonei afectate. Afecțiunile sistemului muscular pot fi prevenite prin adoptarea unui stil de viață sănătos, evitarea sedentarismului, dozarea efortului fizic.
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - mexim 3-4 fraze - se acordă 2p
Cum te poți pregăti singur folosind platforma www.questbac.ro?
✅ acces la toată materia conform programei pentru Bacalaureat (36 de mini-cursuri însoțite de imagini, scheme și tabele)
✅ acces nelimitat la peste 900 de exerciții online organizate pe capitole (grilă, completează cuvântul, adevărat/fals)
✅ corectare automată la finalul testului și urmărirea progresului
✅ secțiunea FLASHCARDS pentru repetarea celor mai importante informații din fiecare capitol