
În continuare poți citi un model pentru rezolvarea subiectelor de la SIMULAREA examenului național de Bacalaureat 2025 la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană.
După fiecare secțiune găsești rezolvarea cerințelor și punctajul pentru răspunsurile corecte conform baremului. O parte din răspunsuri sunt EXEMPLE de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns corecte.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, noțiunile cu care trebuie să completați spațiile libere din afirmația următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Falangele, carpienele și .......... sunt oase ale scheletului membrului .......... .
RĂSPUNS: metacarpienele (2p), superior (2p)
B 6 puncte
Numiți cele două componente ale sistemului nervos vegetativ. Asociați fiecare componentă numită cu câte un efect al stimulării acesteia.
RĂSPUNS:
Sistemul nervos vegetativ simpatic - are ca efect dilatarea pupilei (midriază)
Sistemul nervos vegetativ parasimpatic - are ca efect constricția pupilei (mioză)
(câte 1p pentru fiecare componentă a sistemului nervos vegetativ, câte 2 puncte pentru asocierea fiecărei componente cu un efect al stimulării acesteia)
C 10 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Face parte din grupul mușchilor scheletici ai spatelui și cefei:
a) coxalul
b) croitorul
c) dreptul abdominal
d) marele dorsal
2. STH-ul este secretat de:
a) hipofiză
b) gonada
c) suprarenale
d) tiroidă
3. Componenta rinichiului la nivelul căreia se formează urina este:
a) nefronul
b) pelvisul renal
c) vezica urinară
d) uretra
4. Sensibilitatea tactilă grosieră este condusă prin fasciculul:
a) piramidal direct
b) spinocerebelos încrucișat
c) spinobulbar
d) anterior spinotalamic
5. Produșii finali ai digestiei glucidelor sunt:
a) aminoacizii
b) acizii grași
c) monozaharidele
d) polipeptidele
RĂSPUNS: 1.d, 2.a, 3.a, 4.d, 5.c (2p pentru fiecare răspuns corect)
D 10 puncte
Citiți, cu atenție, afirmațiile următoare. Dacă apreciați că afirmația este adevărată, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera A. Dacă apreciați că afirmația este falsă, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera F și modificați parțial afirmația pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negației.
1. Anexita este afecțiune a sistemului reproducător masculin.
2. La nivelul cavității bucale, unele alimente pot suferi transformări chimice.
3. Ovarele reprezintă organele anexe ale sistemului reproducător feminin.
RĂSPUNS:
1. F (2p)
2. A (2p)
3. F (2p)
Anexita este afecțiune a sistemului reproducător feminin. (2p)
Ovarele reprezintă gonadele sistemului reproducător feminin. (2p)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
ADN-ul și ARN-ul sunt polimeri ai unor unități numite nucleotide.
a) Precizați cele două tipuri de baze azotate din structura unei nucleotide și câte un exemplu pentru fiecare tip de baze azotate.
b) Sinteza unei proteine se realizează pe baza informației unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 668 nucleotide, dintre care 146 conțin citozină. Stabiliți următoarele:
- numărul nucleotidelor cu adenină conținute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieți toate etapele necesare rezolvării acestei cerințe);
- numărul legăturilor duble și al legăturilor triple din fragmentul macromoleculei de ADN bicatenar;
- secvența de nucleotide din catena de ADN 5'-3' complementară, știind că, pe catena 3'-5', secvența de nucleotide este următoarea: GGTTCA.
c) Completați problema de la punctul b) cu o altă cerință pe care o formulați voi, folosind informații științifice specifice biologiei; rezolvați cerința pe care ați propus-o.
RĂSPUNS:
a) În structura unei nucleotide se găsesc două tipuri de baze azotate: purinice și pirimidinice. Adenina este o bază azotată purinică, iar timina este o bază azotată pirimidinică. (2x1p=2p pentru cele două tipuri de baze azotate, 2x1p=2p pentru fiecare exemplu de bază azotată)
b) Date din problemă: 668 nucleotide, 146 nucleotide cu citozină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin guanină (1p)
C = G
C = 146 => G = 146
2. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
C + G = 146 + 146 = 292
3. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T + C + G = 668
C + G = 292 => A + T = 668 - (C + G) = 668 - 292 = 376
4. Numărul de nucleotide care conțin adenină (1p)
A = T
A + T = 376 => A = 376 : 2 = 188 nucleotide conțin adenină
Numărul de legături duble din fragmentul de ADN bicatenar este 188 (2p), iar de legături triple este 146 (2p).
Secvența de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară este CCAAGT. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu adenină.
c) Cerință: Stabiliți secvența de nucleotide din catena de ARN complementară, știind că, pe catena 3’-5’, secvența de nucleotide este următoarea: GGTTCA. (2p)
Răspuns: Secvența de nucleotide din catena de ARN complementară este: CCAAGU. (2p)
B 12 puncte
O persoană supusă unei intervenții chirurgicale are nevoie de o transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Această persoană are grupa de sânge AB.
Stabiliți următoarele:
a) aglutinogenele/antigenele din sângele acestei persoane;
b) două exemple de grupe de sânge pe care ar trebui să le aibă potențialii donatori de sânge, în acest caz; motivați răspunsul dat;
c) consecința în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului ABO.
d) Completați această problemă cu o altă cerință pe care o formulați voi, folosind informații științifice specifice biologiei; rezolvați cerința pe care ați propus-o.
RĂSPUNS:
a) Aglutinogenele/antigenele din sângele persoanei cu grupa de sânge AB sunt A și B. (2x1p=2p)
b) Potențialii donatori pentru acest pacient pot avea grupa de sânge O sau AB. (2x1p=2p)
Transfuzia se poate realiza cu sânge izogrup AB (aceiași grupa de sânge), iar transfuzia cu sânge din grupa O este posibilă deoarece nu conține aglutinogene pe suprafața hematiilor, astfel încât aglutinogenul din sângele donatorului nu se întâlnește cu aglutininele din plasma primitorului. (2p)
c) În cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punct de vedere al sistemului ABO are loc întâlnirea aglutinogenului cu aglutinina omoloagă (A cu alfa, B cu beta) și apariția unei reacții de incompatibilitate antigen-anticorp ale cărei consecințe sunt aglutinarea hematiilor și hemoliza. (2p)
d) Cerință: Precizați aglutininele/anticorpii din sângele unei persoane cu grupa de sânge O. (2p)
Răspuns: Aglutininele/anticorpii din sângele unei persoane cu grupa de sânge O sunt alfa și beta. (2p)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Respirația este procesul prin care organismul obține energia necesară desfășurării diferitelor activități.
a) Numiți trei volume respiratorii care sunt componente ale capacității pulmonare (totale).
b) Explicați rolul pleurei în realizarea ventilației pulmonare.
c) Construiți patru enunțuri afirmative, câte două pentru fiecare conținut, utilizând limbajul științific adecvat. Folosiți, în acest scop, informații referitoare la următoarele conținuturi:
- Capacitatea vitală
- Schimbul de gaze la nivel pulmonar
RĂSPUNS:
a) Din capacitatea pulmonară (totală) fac parte: volumul curent, volumul inspirator de rezervă, volumul expirator de rezervă. (3x1p=3p)
b) În timpul ventilației pulmonare, plămânii urmează mișcările cutiei toracice prin intermediul pleurei care este o membrană formată din 2 foițe: pleura parietală care căptușește cavitatea toracică și pleura viscerală care acoperă plămânii, între care se găsește o lamă fină de lichid. (3p)
c) Capacitatea vitală reprezintă volumul total de aer care poate fi eliminat printr-o expirație forțată, după o inspirație forțată. (2p)
Capacitatea vitală este formată din volumul curent, volumul inspirator de rezervă și volumul expirator de rezervă. (2p)
Schimbul de gaze la nivel pulmonar se realizează prin membrana alveolo-capilară. (2p)
La nivel pulmonar, oxigenul trece din aerul alveolar în sângele capilar, iar dioxidul de carbon trece din sângele capilar în aerul alveolar. (2p)
2. 16 puncte
La realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman participă analizatorii, sistemele nervos, endocrin, muscular și osos.
a) Caracterizați o disfuncție endocrină precizând: numele, o cauză și o caracteristică ale acestei disfuncții.
b) Precizați un argument în favoarea afirmației următoare: „Sistemul muscular participă la realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman".
c) Alcătuiți un minieseu intitulat „Segmentele unui analizator și rolul lor", folosind informația științifică adecvată.
În acest scop, respectați următoarele etape:
- enumerarea a șase noțiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect și în corelație noțiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) O disfuncție endocrină este gigantismul cauzat de hipersecreția de hormon de creștere (STH) la copil și caracterizat prin creștere exagerată în înălțime. (1p pentru numele disfuncției, 1p pentru o cauză, 1p pentru o caracteristică)
b) Prin funcțiile de relație, organismul uman interacționează și se adaptează la mediul înconjurător, iar sistemul muscular reprezintă partea activă a sistemului locomotor prin care se realizează mișcarea. (3p)
c) Segmentele unui analizator și rolul lor
Noțiuni: segment periferic, segment intermediar, segment central, impulsuri nervoase, scoarța cerebrală, senzații (6x1p=6p)
Analizatorii sunt alcătuiți din 3 segmente: segmentul periferic (receptor), segmentul intermediar (de conducere) și segmentul central.
Segmentul periferic recepționează variații de energie și le transformă în potențial de acțiune care este transmis sub formă de impulsuri nervoase prin segmentul intermediar (de conducere) către scoarța cerebrală. La nivelul segmentului central, reprezentat de arii din scoarța cerebrală, informațiile sunt analizate și transformate în senzații specifice (văz, auz, gust).
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - maxim 3-4 fraze - se acordă 2p
Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și alătură-te celor peste 20.000 de elevi care au folosit resursele QuestBac pentru pregătire la BIOLOGIE (clasele 11-12)!
Ai acces la diferite informații GRATUITE sau poți da UPGRADE la un abonament cu acces la toate funcțiile platformei:
✔ secțiunea Cursuri cu acces la toată materia conform programei pentru Bacalaureat
✔ peste 1000 de exerciții online organizate pe capitole (grilă, adevărat/fals, completează cuvântul)
✔ teste personalizate (din orice capitol și orice tip de exerciții)
✔ corectare automată la finalul testului și secțiune pentru urmărirea progresului
✔ secțiunea FLASHCARDS
✔ modele rezolvare subiecte și alte resurse
Învață structurat pentru BAC cu resursele QuestBac!
QUESTBOOK - Materie cuprinde toate informațiile pe care trebuie să le înveți pentru examenul național de Bacalaureat la BIOLOGIE 11-12 conform programei 2025
QUESTBOOK - Exerciții conține peste 1200 de exerciții recapitulative după modelul de la SUBIECTUL I: A (completează cuvintele), C (teste grilă) și D (adevărat/fals)
La comanda oricărei cărți primești 30 ZILE abonament GRATUIT pe platforma www.questbac.ro
Cu resursele și organizarea potrivite, poți reuși orice îți propui! Spor la învățat!