
Pe 5 septembrie 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Ordinul Ministrului Educației nr.6481/30.08.2024 conform căruia programa la disciplina Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană este cea aprobată prin Ordinul Ministrului Educației privind aprobarea listei și a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011, Anexa nr. 2
În continuare, poți citi toată programa detaliată pentru BACALAUREAT 2025 la BIOLOGIE (clasele XI-XII):
CLASA A XI-A | |
1. ALCĂTUIREA CORPULUI UMAN | |
- topografia organelor şi a sistemelor de organe - planuri şi raporturi anatomice |
|
2. FUNCŢIILE FUNDAMENTALE ALE ORGANISMULUI UMAN | |
2.1 FUNCŢIILE DE RELAŢIE | |
SISTEMUL |
- clasificarea sistemului nervos din punct de vedere topografic şi funcţional - sistemul nervos somatic: funcţia reflexă - actul reflex, funcţia de conducere - clasificarea căilor de conducere si rolul acestora - sistemul nervos vegetativ - clasificare, efecte ale stimulării simpaticului şi parasimpaticului - noţiuni elementare de igienă şi de patologie: meningită, comă, hemoragii cerebrale |
ANALIZATORII | - segmentele unui analizator - fiziologia analizatorilor: vizual, auditiv, vestibular, cutanat - noţiuni elementare de igienă şi patologie: herpes, cataractă, glaucom, conjunctivită, otită |
GLANDELE |
- topografie, hormoni - efecte definitorii: hipofiză, tiroidă, pancreas, suprarenale, gonade - disfuncţii (nanism hipofizar, gigantism, acromegalie, diabet insipid, boala Basedow-Graves, mixedem, nanism tiroidian, guşă endemică, diabet zaharat) |
SISTEMUL OSOS |
- scheletul - alcătuire, rol, creşterea în lungime şi în grosime a oaselor - noţiuni elementare de igienă şi patologie: deformări, fracturi, entorse, luxaţii |
SISTEMUL MUSCULAR |
- muşchi scheletici: principalele grupe, tipuri de contracţii - noţiuni elementare de igienă şi de patologie: oboseală musculară, întinderi şi rupturi musculare |
2.2 FUNCŢIILE DE NUTRIŢIE | |
DIGESTIA ŞI ABSORBŢIA |
- transformări fizico-chimice ale alimentelor în tubul digestiv - absorbţia intestinală - fiziologia intestinului gros - noţiuni elementare de igienă şi patologie: carii dentare, stomatită, enterocolite, ciroză hepatică, litiază biliară, pancreatită |
CIRCULAŢIA | - grupe sanguine, imunitate - activitatea cardiacă, parametri funcţionali - frecvenţă cardiacă, debit cardiac, tensiune arterială, puls arterial - circulaţia mare şi mică - noţiuni elementare de igienă şi patologie: cardiopatie ischemică, hemoragii interne şi externe, leucemii, anemii |
RESPIRAŢIA | - ventilaţia pulmonară, transportul gazelor, schimbul de gaze, volume şi capacităţi respiratorii - noţiuni elementare de igienă şi patologie: gripă, fibroză pulmonară, emfizem |
EXCREŢIA | - formarea şi eliminarea urinei - noţiuni elementare de igienă şi de patologie: cistită, nefrită, glomerulonefrită |
2.3 FUNCŢIA DE REPRODUCERE | |
- sistemul reproducător: componente, fiziologie - sănătatea reproducerii: planificare familială, concepţie şi contracepţie, sarcina şi naşterea - noţiuni elementare de igienă şi de patologie: anexită, adenom de prostată |
|
CLASA A XII-A | |
1. GENETICĂ | |
1.1 GENETICĂ MOLECULARĂ | |
ACIZII NUCLEICI | - compoziţia chimică - structura primară şi secundară a ADN - tipuri de ARN, structură şi funcţii - funcţia autocatalitică şi heterocatalitică |
ORGANIZAREA MATERIALULUI GENETIC |
- la virusuri, procariote şi eucariote |
1.2 GENETICĂ UMANĂ | |
GENOMUL UMAN | - complementul cromozomial |
MUTAGENEZA ȘI TERATOGENEZA |
- anomalii cromozomiale asociate cancerului uman (fenotipul cancerului, agenți carcinogeni) |
DOMENII DE APLICABILITATE ȘI CONSIDERAȚII BIOETICE ÎN GENETICA UMANĂ |
- sfaturile genetice - diagnosticul prenatal - fertilizarea in vitro - clonarea terapeutică - terapia genică |
2. ECOLOGIE UMANĂ | |
CARACTERISTICILE ECOSISTEMELOR ANTROPIZATE ȘI MODALITĂȚI DE INVESTIGARE |
- particularități ale biotopului și biocenozei - relații interspecifice în ecosistemele antropizate |
IMPACTUL ANTROPIC ASUPRA ECOSISTEMELOR NATURALE |
- degradarea habitatelor - introducerea de specii noi - supraexploatarea resurselor biologice (defrișsare, pățunat, pescuit, vânătoare) - urbanizare şi industrializare - deteriorarea mediului prin poluare chimică, fizică, biologică |
Susții proba la alegere a profilului și specializării la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie?
Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și alătură-te celor peste 20.000 de elevi care au folosit resursele QuestBac pentru pregătire la BIOLOGIE (clasele 11-12)!
Ai acces la diferite informații GRATUITE sau poți da UPGRADE la un abonament cu acces la toate funcțiile platformei:
✔ secțiunea Cursuri cu acces la toată materia conform programei pentru Bacalaureat
✔ peste 1000 de exerciții online organizate pe capitole (grilă, adevărat/fals, completează cuvântul)
✔ teste personalizate (din orice capitol și orice tip de exerciții)
✔ corectarea automată la finalul testului și secțiune pentru urmărirea progresului
✔ secțiunea FLASHCARDS
✔ modele rezolvare subiecte și alte resurse
Învață structurat pentru BAC cu resursele QuestBac!
QUESTBOOK - Materie cuprinde toate informațiile pe care trebuie să le înveți pentru examenul național de Bacalaureat la BIOLOGIE 11-12 conform programei 2025
QUESTBOOK - Exerciții conține peste 1200 de exerciții recapitulative după modelul de la SUBIECTUL I: A (completează cuvintele), C (teste grilă) și D (adevărat/fals)
La comanda oricărei cărți primești 30 ZILE abonament GRATUIT pe platforma www.questbac.ro
Cu resursele și organizarea potrivite, poți reuși orice îți propui! Spor la învățat!