
Susții proba la alegere a examenului de Bacalaureat la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană?
În continuare poți citi o variantă de rezolvare pentru modelul oficial publicat în 2025 de Ministerul Educației.
La finalul fiecărei secțiuni găsești rezolvarea cerințelor și punctajul pentru răspunsurile corecte conform baremului publicat.
O parte din răspunsuri sunt EXEMPLE de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns posibile.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, noțiunile cu care trebuie să completați spațiile libere din afirmația următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Volumul inspirator de rezervă, volumul curent, ............ și ............ sunt componente ale capacității pulmonare totale.
RĂSPUNS: volumul expirator de rezervă (2p), volumul rezidual (2p)
B 6 puncte
Numiți doi hormoni suprarenalieni. Asociați fiecare hormon cu câte un efect al acestuia.
RĂSPUNS:
Cortizolul - stimulează gluconeogeneza
Adrenalina - determină creșterea ritmului cardiac (tahicardie)
(1p pentru fiecare hormon numit, 2p pentru asocierea cu câte un efect)
C 10 puncte
Scrieți, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Mușchi scheletic al brațului este:
a) bicepsul
b) croitorul
c) humerusul
d) marele dorsal
2. Compartimentul inimii în care se deschid venele pulmonare este:
a) atriul drept
b) atriul stâng
c) ventriculul drept
d) ventriculul stâng
3. Os al centurii scapulare este:
a) coxalul
b) clavicula
c) femurul
d) trapezul
4. Celulele fotosensibile:
a) conțin pigmenți
b) sunt componente ale nervului optic
c) sunt stimulate de substanțe chimice
d) sunt receptori tactili
5. Ficatul:
a) are rol în digestia chimică a glucidelor
b) participă la digestia gastrică a alimentelor
c) reprezintă segmentul final al digestiei alimentelor
d) secretă un suc digestiv lipsit de enzime
RĂSPUNS: 1.a, 2.b, 3.b, 4.a, 5.d (2p pentru fiecare răspuns corect)
D 10 puncte
Citiți, cu atenție, afirmațiile următoare. Dacă apreciați că afirmația este adevărată, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera A. Dacă apreciați că afirmația este falsă, scrieți, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmației, litera F și modificați parțial afirmația pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negației.
1. În timpul inspirației, presiunea aerului din plămâni scade.
2. Urina din vezica urinară este eliminată la exterior prin ureter.
3. Segmentul central al analizatorului auditiv conține receptorii auditivi.
RĂSPUNS:
1. A (2p)
2. F (2p)
3. F (2p)
Urina din vezica urinară este eliminată la exterior prin uretră. (2p)
Segmentul periferic al analizatorului auditiv conține receptorii auditivi. (2p)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
ADN-ul conține informația necesară sintezei diferitelor tipuri de proteine, la eucariote. Transcripția este una dintre etapele sintezei proteice la eucariote.
a) Precizați pentoza/zahărul din compoziția unei nucleotide de tip ADN, un tip de ARN implicat în transcripție și rolul acestui tip de ARN.
b) Sinteza unei enzime pancreatice se realizează pe baza informației unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 558 nucleotide, dintre care 103 conțin guanină. Stabiliți următoarele:
- numărul nucleotidelor cu timină conținute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieți toate etapele necesare rezolvării acestei cerințe);
- numărul legăturilor duble și al legăturilor triple din fragmentul de ADN bicatenar;
- secvența de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, știind că, pe catena 3’-5’, secvența de nucleotide este următoarea: CCCAGT.
c) Completați problema de la punctul b) cu o altă cerință pe care o formulați voi, folosind
informații științifice specifice biologiei; rezolvați cerința pe care ați propus-o.
RĂSPUNS:
a) Pentoza/zahărul prezent în compoziția unei nucleotide de tip ADN este dezoxiriboza. (1p)
În transcripție este implicat ARN mesager care are rolul de a copia informația genetică dintr-o catenă de ADN. (1p pentru un tip de ARN, 2p pentru rolul ARN)
b) Date din problemă: 558 nucleotide, 103 nucleotide cu guanină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin citozină (1p)
C = G
G = 103 => C = 103
2. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
C + G = 103 + 103 = 206
3. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T + C + G = 558
C + G = 206 => A + T = 588 - (C + G) = 558 - 206 = 352
4. Numărul de nucleotide care conțin timină (1p)
A = T
A + T = 352 => T = 352 : 2 = 176 nucleotide conțin timină
Numărul de legături duble din fragmentul de ADN bicatenar este 176 (2p), iar de legături triple este 103 (2p).
Secvența de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară este GGGTCA. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu guanină.
c) Cerință: Stabiliți secvența de nucleotide din catena de ARN complementară, știind că, pe catena 3’-5’, secvența de nucleotide este următoarea: CCCAGT. (2p)
Răspuns: Secvența de nucleotide din catena de ARN complementară este: GGGUCA. (2p)
B 12 puncte
În urma unei intervenții chirurgicale, pacientul unui spital are nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Pacientul are grupa de sânge A.
Precizaţi următoarele:
a) anticorpul/aglutinina din plasma sângelui pacientului;
b) două exemple de grupe de sânge ale unor potenţiali donatori pentru acest pacient; motivaţi răspunsul dat;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh, știind că pacientul este Rh negativ.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Pacientul cu grupa de sânge A prezintă în plasmă anticorpul/aglutinina beta. (2p)
b) Potențialii donatori pentru acest pacient pot avea grupa de sânge O sau A. (2x1p=2p)
Transfuzia se poate realiza cu sânge izogrup A (aceiași grupa de sânge), iar transfuzia cu sânge din grupa O este posibilă deoarece nu conține aglutinogene pe suprafața hematiilor, astfel încât aglutinogenul din sângele donatorului nu se întâlnește cu aglutininele din plasma primitorului. (2p)
c) În cazul transfuzei de sânge Rh pozitiv la pacientul cu Rh negativ, se vor sintetiza anticorpi anti-D. Anticorpii anti-D reacționează cu antigenul D de pe suprafața hematiilor din sângele Rh pozitiv și apare hemoliza. (2p)
d) Cerință: Precizați aglutinogenul/antigenul prezent pe suprafața hematiilor pacientului. (2p)
Răspuns: Pe suprafața hematiilor pacientului se găsește aglutinogenul/antigenul A. (2p)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Reproducerea este funcția organismului care asigură perpetuarea vieții.
a) Numiți trei componente ale sistemului reproducător feminin.
b) Explicați afirmația următoare: „Secreția hormonilor sexuali masculini poate fi influențată de activitatea hipofizei”.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.
Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
- Planificarea familială
- Rolul hormonilor sexuali feminini
RĂSPUNS:
a) Componente ale sistemului reproducător feminin sunt: ovarele, trompele uterine, uterul. (3x1p=3p)
b) La nivelul hipofizei sunt secretați hormoni glandulotropi care controlează activitatea altor glande endocrine, iar dintre aceștia hormonul luteinizant (LH) stimulează secreția de hormoni sexuali masculini (androgeni, testosteron). (3p)
c) Planificarea familială reprezintă capacitatea unei persoane sau a unui cuplu de a alege momentul de a avea copii, numărul de copii dorit, intervalul dintre sarcini. (2p)
Planificarea familială se poate realiza prin contracepție sau tratamentul infertilității. (2p)
Hormonii sexuali feminini au rol în dezvoltarea organelor genitale feminine și a caracterelor sexuale secundare la femei. (2p)
Hormonul sexual feminin numit progesteron determină modificări la nivelul mucoasei uterine pentru a o pregăti de nidație. (2p)
2. 16 puncte
Funcţiile de relaţie sunt funcții fundamentale ale organismului uman.
a) Precizaţi un tip de contracție musculară și două caracteristici ale acesteia.
b) Scrieți un argument în favoarea afirmației următoare: „Sistemul nervos participă la realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman”.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Sistemul osos – noțiuni elementare de igienă și patologie”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată.
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
- enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) Un tip de contracție musculară este contracția izometrică. (1p)
În contracțiile izometrice, lungimea mușchiului nu se modifică și tensiunea din mușchi crește. (2p)
b) Prin funcțiile de relație, organismul uman interacționează și se adaptează la mediul înconjurător, iar sistemul nervos are rol în recepționarea, analiza și răspunsul la stimuli din mediul extern sau intern. (3p)
c) Sistemul osos – noțiuni elementare de igienă și patologie
Noțiuni: cifoza, lordoza, scolioza, fracturi, entorse, luxații (6x1p)
Deformările osoase sunt cel mai frecvent observate la nivelul coloanei vertebrale și sunt reprezentate de cifoză (exagerarea curburii coloanei toracale), lordoză (exagerarea curburii coloanei lombare) și scolioză (curbarea laterală a coloanei în orice regiune).
Patologii frecvente ale sistemului osos apar datorită traumatismelor și pot fi de tipul fracturilor, entorselor sau luxațiilor. Fracturile sunt caracterizate de întreruperea continuității osului, entorsele sunt caracterizate de întinderea sau ruperea ligamentelor dintr-o articulație, iar în luxații, elementele unei articulații sunt dislocate.
Prevenirea acestor afecțiuni se poate realiza prin: exerciții fizice regulate, menținerea unei poziții corecte a corpului, respectarea regulilor de protecția muncii și de circulație.
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - maxim 3-4 fraze - se acordă 2p
Pregătește-te pentru examen cu resursele QuestBac!
QUESTBOOK - Materie cuprinde toate informațiile pe care trebuie să le înveți pentru examenul național de Bacalaureat la BIOLOGIE 11-12 conform programei
QUESTBOOK - Exerciții conține peste 1200 de exerciții recapitulative după modelul de la SUBIECTUL I: A (completează cuvintele), C (teste grilă) și D (adevărat/fals)
La comanda oricărei cărți primești 30 ZILE abonament GRATUIT pe platforma www.questbac.ro
Înregistrează-te și tu pe platforma www.questbac.ro și descoperă cum te poate ajuta în pregătirea pentru examen!