
În această postare găsiți un model pentru rezolvarea subiectelor de la SESIUNEA din vară a examenului de Bacalureat 2022 la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană.
La finalul fiecărei secțiuni găsiți răspunsurile corecte și punctajul. O parte din răspunsurile de la SUBIECTUL al II-lea și SUBIECTUL al III-lea sunt exemple de rezolvare deoarece există mai multe variante de răspuns posibile.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Din ventriculul drept al inimii, sângele ................ trece în ................ .
RĂSPUNS: neoxigenat (2p), artera pulmonară (2p)
B 6 puncte
Numiţi cele două gonade, componente ale sistemelor reproducător feminin, respectiv masculin. Asociaţi fiecare gonadă numită cu câte o caracteristică a acesteia.
RĂSPUNS:
Ovarele sunt gonadele feminine (1p). Sunt glande mixte, iar prin funcția endocrină au rol în secreția de estrogeni și progesteron. (2p)
Testiculele sunt gonadele care aparțin sistemului reproducător masculin (1p). Sunt glande mixte, iar prin funcția endocrină au rol în secreția de testosteron. (2p)
C 10 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Pectoralii sunt mușchi ai:
a) capului
b) gâtului
c) trunchiului
d) membrului superior
2. Glomerulonefrita este afecțiune a sistemului:
a) digestiv
b) excretor
c) respirator
d) reproducător
3. Os al scheletului membrului inferior este:
a) clavicula
b) femurul
c) humerusul
d) radiusul
4. Cauza mixedemului este o disfuncție a:
a) gonadei masculine
b) ovarului
c) tiroidei
d) suprarenalei
5. Sucul pancreatic:
a) are aceeași compoziție cu a bilei
b) are rol în digestia gastrică a glucidelor
c) conține enzime cu rol digestiv
d) este secretat de pancreasul endocrin
RĂSPUNS: 1.c, 2.b, 3.b, 4.c, 5.c (2p pentru fiecare răspuns corect)
D 10 puncte
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. Aminoacizii sunt produșii finali ai digestiei lipidelor.
2. În procesul de eliminare, urina trece din uretere, în vezica urinară, apoi în uretră.
3. Coma este o disfuncție endocrină.
RĂSPUNS:
1. F (2p) Aminoacizii sunt produșii finali ai digestiei proteinelor. (2p)
2. A (2p)
3. F (2p) Coma este o afecțiune a sistemului nervos. (2p)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
ADN-ul și mai multe tipuri de ARN sunt implicate în realizarea procesului de biosinteză proteică la eucariote.
a) Precizați două tipuri de ARN implicate în procesul de biosinteză proteică la eucariote și o asemănare între acestea și ADN.
b) Sinteza unei enzime din compoziția salivei se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 488 nucleotide, dintre care 48 conţin adenină. Stabiliţi următoarele:
- numărul nucleotidelor cu guanină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
- numărul legăturilor duble şi al legăturilor triple din fragmentul macromoleculei de ADN bicatenar;
- secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: GGTACA.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Două tipuri de ARN implicate în procesul de biosinteză proteică la eucariote sunt ARN mesager (ARNm) și ARN de transfer (ARNt). (câte 1p pentru fiecare ARN menționat)
Asemănare ADN-ARN: Bazele azotate purinice, atât din structura ARN, cât și din structura ADN, sunt adenina și guanina. (2p)
b) Date din problemă: 488 nucleotide, 48 nucleotide cu adenină
Bazele azotate din molecula de ADN sunt legate între ele prin legături de hidrogen duble (A=T, T=A) și triple (C≡G, G≡C) => numărul de nucleotide care conțin adenină este egal cu numărul de nucleotide care conțin timină, iar cele cu citozină sunt egale cu cele cu guanină.
ETAPE:
1. Numărul de nucleotide care conțin timină (1p)
A = T
A = 48 => T = 48
2. Numărul de nucleotide care conțin adenină și timină (1p)
A + T = 48 + 48 = 96
3. Numărul de nucleotide care conțin citozină și guanină (1p)
A + T + C + G = 488
A + T = 96 => C + G = 392
4. Numărul de nucleotide care conțin guanină (1p)
C = G
C + G = 392 => G = 392 : 2 = 196 nucleotide conțin guanină
Numărul de legături duble din fragmentul de ADN bicatenar este 48 (2p), iar de legături triple este 196 (2p).
Catena complementară este CCATGT. (2p)
Notă: Pentru raționamentul corect, neînsoțit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu guanină.
c) Cerință: Precizați denumirea pentozelor din compoziția ADN și ARN. (2p)
Răspuns: Pentoza prezentă în ADN este dezoxiriboza, iar pentoza din ARN este riboza. (2p)
B 12 puncte
Pacientul unui spital are nevoie de o transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Analiza sângelui acestui pacient evidențiază prezența pe suprafața hematiilor doar a aglutinogenului/antigenului B. Medicii au la dispoziție rezerve de sânge care aparțin tuturor grupelor sanguine.
Precizați următoarele:
a) grupa de sânge a pacientului;
b) căror grupe sanguine aparține sângele care poate fi ales de medici pentru transfuzie din rezervele aflate la dispoziție; motivați răspunsul dat;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului ABO.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
RĂSPUNS:
a) Pe suprafața hematiilor pacientului a fost evidențiată prezența aglutinogenului B, astfel pacientul spitalului are grupa sanguină B (III). (2p)
b) Pacientul necesită o transfuzie cu o cantitate mică de sânge și se realizează conform schemei de compatibilitate. Din rezervele spitalului, medicii pot folosi sânge aparținând grupelor sanguine O (I) și B (III). (câte 1p pentru fiecare grupă menționată)
Dacă primește sânge de la grupa A (II), aglutinina beta din plasmă se va întâlni cu aglutinogenul B de pe suprafața hematiilor pacientului, iar dacă primește sânge aparținând grupei AB (IV) se va întâlni aglutinigenul A cu aglutinina alfa din plasma pacientului. (2p pentru explicație)
c) Prin transfuzii cu sânge incompatibil din punct de vedere al sistemului ABO are loc întâlnirea aglutinogenului cu aglutinina omoloagă (A cu alfa, B cu beta). Apare o reacție de incompatibilitate antigen-anticorp ale cărei consecințe sunt aglutinarea hematiilor și hemoliza (distrugerea hematiilor). (2p)
d) Cerință: Precizați aglutinina/anticorpul prezent în plasma persoanelor cu grupa sanguină B. (2p)
Rezolvare: Aglutinina/anticorpul prezent în plasma persoanelor cu grupa sanguină B este alfa. (2p)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Respirația, funcție vitală a organismelor, este un proces continuu prin care se obține energia necesară desfășurării diferitelor activități.
a) Numiți cele patru volume respiratorii care compun capacitatea pulmonară (totală).
b) Indicați o situație în care frecvența respiratorie a unei persoane poate crește peste valoarea normală.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.
Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
- Boli respiratorii.
- Expirația.
RĂSPUNS:
a) Cele patru volume respiratorii care compun capacitatea pulmonară (totală) sunt: volumul curent, volumul inspirator de rezervă, volumul expirator de rezervă, volumul rezidual. (1p pentru fiecare volum menționat => 4x1p = 4p)
b) Frecvența respiratorie a unei persoane poate crește peste valoarea normală în timpul efortului fizic. (2p)
c) Gripa este o afecțiune a sistemului respirator cauzată de virusul gripal. (2p)
Prevenția bolilor respiratorii se face prin evitarea frigului și aglomerațiilor, evitarea fumatului activ și pasiv. (2p)
Expirația este un proces pasiv realizat prin relaxarea mușchilor respiratori. (2p)
În timpul expirației, presiunea din plămâni crește, iar aerul iese din plămâni. (2p)
2. 16 puncte
Analizatorii participă la realizarea funcțiilor de relație ale organismului.
a) Numiți trei sisteme care, împreună cu analizatorii, participă la realizarea funcţiilor de relație ale organismului.
b) Explicați în ce constă rolul segmentului central al unui analizator.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Fiziologia analizatorului cutanat”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată.
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
- enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
- construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
RĂSPUNS:
a) La realizarea funcțiilor de relație ale organismului, împreună cu analizatorii, participă: sistemul nervos, sistemul osos și sistemul muscular. (1p pentru fiecare sistem menționat => 3x1p = 3p)
b) Stimulii din mediul extern sunt recepționați de analizatori și conduși către segmentul central al acestora, localizat la nivelul scoarței cerebrale. Informațiile primite sunt analizate și transformate în senzații specifice (văz, auz, miros, gust, tactil). (3p)
c) Fiziologia analizatorului cutanat
Noțiuni: segment periferic, segment de conducere, segment central, receptori, căi ascendente, lob parietal (6x1p = 6p)
Segmentele analizatorului cutanat sunt: segmentul periferic (receptor), segmentul de conducere (intermediar) și segmentul central.
Segmentul periferic este reprezentat de receptorii tactili, termici, dureroși, de presiune și de vibrație situați la nivelul pielii.
Stimulii recepționați sunt transformați în impulsuri nervoase și sunt transmiși prin segmentul de conducere, reprezentat de căile ascendente.
Informațiile sunt analizate și transformate în senzații specifice la nivelul segmentului central din lobul parietal.
Notă:
- pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noțiuni, se acordă 2p
- pentru respectarea lungimii textului - maxim 3-4 fraze - se acordă 2p